Sice ne hned na Nový rok, ale určitě během ledna přibudou na dvě výpadovky z Plzně nové dopravní značky. Měly by být modré se symbolem automobilu a řidičům budou říkat, že mohou jet rychlostí až 110 km/h.

Provoz na přivaděčích ve směru na Klatovy a také na Ejpovice zrychlí o dvacet kilometrů v hodině Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Zelenou k tomu dalo ministerstvo dopravy. Silnice jsou pro změnu ideální (jsou čtyřproudové, oba směry oddělují svodidla), není třeba je příliš upravovat… A devadesátkou tam stejně jezdí jen málokdo.

Podle ředitele plzeňského ŘSD Zdeňka Kuťáka je už téměř vše připraveno. „Dopravní značení už je ve výrobě a během prvního měsíce roku je budeme moci osadit," konstatoval Kuťák.

Na klatovské výpadovce bude stodesetikilometrové maximum platit mezi značkou Plzeň a dobřanskou křižovatkou, to znamená až k místu u Vysoké, kde se čtyřproudová silnice mění ve dvouproudovou a kde se v zimě otáčejí sypače. „Ve směru na Ejpovice bude nově limit 110 km/h mezi Plzní a dálničním sjezdem u Ejpovic," dodal ředitel plzeňského ŘSD Zdeněk Kuťák.

Zrychlené a nezrychlenáz 90 km/h na 110 km/h
• silnice I/27, Plzeň-Klatovy - v úseku mezi Plzní a křižovatkou u Vysoké u Dobřan
• silnice I/26, Plzeň-Rokycany - v úseku mezi Plzní a dálničním sjezdem u Ejpovic

maximálně 90 km/h
• silnice I/27, Plzeň-Domažlice - v úseku mezi Plzní a dálničním sjezdem u Sulkova

O zrychlení těchto výpadovek se mluví už několik let. Intenzivně se začalo připravovat v roce 2013, kdy ŘSD na klatovském přivaděči několik dní měřilo rychlost, aby mohlo dokázat, jak se tu řidiči chovají, a že devadesát v naprosté většině nejezdí. Tehdy se však ještě uvažovalo pouze o tom, že by 110 km/h jezdila doprava v úseku mezi dobřanskou křižovatkou a mimoúrovňovým křížením s dálnicí D5, ne v celé délce až do Plzně.

Plzeňský kraj v té době také stoprocentně počítal pouze se zrychlením klatovského přivaděče. Silnice na Ejpovice měla následovat až později a s ní také další výpadovka na Domažlice.

Domažlický přivaděč se ale zrychlení nakonec nedočká vůbec. „Ukázalo se, že tento úsek silnice je příliš krátký a nemělo by to efekt," pokračoval Kuťák.

ŘSD na klatovském přivaděči v současné době dokončuje opravy povrchu ve směru od Plzně, na jaře se pustí do pruhu na Plzeň. „Časem k výpadovce přibude oplocení, prodloužíme protihlukovou stěnu a na několika místech vzniknou zálivy pro odstavení vozidel. V současné době totiž není možné například porouchaný kamion na přivaděči odstavit tak, aby nevadil provozu. Není to ale nic, co by bránilo zvýšení maximální rychlosti," konstatoval ředitel ŘSD.

V budoucnu se bude rychleji jezdit až k Přešticím. ŘSD totiž pokročilo s výkupem pozemků a v roce 2018 by mělo čtyřproudovou silnici protáhnout od dobřanské křižovatky až tam. „Stodesetikilometrová rychlost pak bude platit i tam,"nastiňuje plány Kuťák.