Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na trať se vracejí průvodčí, automat lidé šidili

Plzeňsko – Experiment s automaty na jízdenky ve žluté soupravě Regionova jezdící po takzvané Plzeňské lince mezi Blovicemi a Kozolupy končí.

13.12.2014
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Přístroje, které fungovaly více než půl druhého roku, budou od zítřka nahrazeny průvodčími. Muži v uniformách přitom prodávali a kontrolovali jízdenky od prosince 2010 do dubna loňského roku.

České dráhy jejich návrat zdůvodňují vyšší frekvencí cestujících, což vyžaduje větší kontrolu. Lidé totiž zneužívali namátkových kontrol revizorů a zkoušeli jezdit načerno. Někteří zase obelstili automat na jízdenky, když si lístek v lepším případě koupili až na další stanici. „Pro solidní cestující se nic nezmění," obhajovala změny mluvčí ČD Kateřína Šubová.

Motorový vlak Regionova řady 814 s prodejním automatem se přesune na linku Plzeň hlavní nádraží – Bezdružice. „Na této lince dochází k nárůstu potřeby motorových vozů kvůli zavedení přímých spojů Plzeň hl.n. – Bezdružice a zpět. Na této trati už funguje samoobslužné odbavení," vysvětlila mluvčí ČD Radka Pistoriusová.

Konec prodejních automatů pasažeři vesměs vítají, protože přístroje občas přinášely komplikace. Automat totiž nebral bankovky a lidé, kteří neměli drobné, si museli lístek koupit u strojvedoucího. Kvůli tomu pak souprava nabírala zpoždění. „Jela jsem pět stanic a mezi nimi vlak nabral zpoždění tři minuty kvůli tomu, že si dva lidi od strojvůdce kupovali jízdenku," vzpmínala Petra Svobodová, která na Plzeňské lince jezdí.

Nahrazení průvodčích automaty dráhy tehdy obhajovaly úspornými opatřeními snižujícími náklady na provoz vlaků. „Plzeňské linky vznikaly se záměrem, že budou jezdit v režimu „specifického způsobu odbavování". Proto byly nejprve zavedeny s průvodčími a po postupném dovybavení automaty začal „specifický způsob odbavování"," řekla vloni Pistoriusová.

Za cestování načerno hrozila nemilá pokuta. Jízda bez platné jízdenky se pasažerům prodražila o 400 korun při úhradě na místě a o 1000 korun při pozdějším zaplacení.

Takzvaný specifický způsob odbavení byl ve vlacích ČD zaveden už v 90. letech minulého století a vycházel ze zkušeností zahraničních železnic, např. švýcarských, považovaných za nejlepší v Evropě. Podobná situace je také v Rakousku a na některých tratích v Německu.

Bezbariérový vůz Regionova funguje podobně jako německý S–Bahn. Plzeňskou linku lidé využívají i jako takzvanou městskou linku. Cestovat s ní mohou obyvatelé Plzně jedoucí mezi východním a západním okrajem města.

Autor: Martin Švec

13.12.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jiří Menzel.
1 8

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Francisco Franco a budoucí král Juan Carlos I. (rok 1966)
DOTYK.CZ
5

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

Romové jen kradli, Ukrajinci při tom i vraždili: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 20. a 21. listopadu 2017.

Obce bojují se suchem. Vysazují třešně či hrušně

Švestková, hrušková i třešňová alej vyroste na území Velkých Bílovic. Pracovníci města v listopadu vysadili v tamním katastru dohromady sto ovocných stromů.

Dnešní úkol pro Sněmovnu: zvolit Vondráčka z ANO na post předsedy

Poslanci budou dnes volit předsedu Sněmovny. Jediným kandidátem je nominant vítězného hnutí ANO Radek Vondráček, jenž byl v minulém volebním období místopředsedou dolní komory. Poslanci také ustaví mandátový a imunitní výbor a rozhodnou o počtu místopředsedů Sněmovny. Jejich volba se uskuteční vzhledem k zákonné lhůtě patrně až v pátek.

Ruská televize: Češi by měli být za rok 1968 vděční. Zaorálek se ostře ohradil

Československo by mělo být Sovětskému svazu vděčno za rok 1968, napsal web ruské armádní televize Zvezda, které řídí ruské ministerstvo obrany. Článek se objevil dnes, kdy začala oficiální návštěva českého prezidenta Miloše Zemana v Rusku. Rozhořčil i samotného Zemana, proti textu se hodlá ohradit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT