Nyní jsou součástí balíčku čtyřiatřiceti projektů na zpřístupnění Šumavy v oblastech s výskytem tetřeva, který dává Správa Národního parku Šumava (NPŠ) k posouzení vlivů na životní prostředí – tzv. proces EIA. Starostové Modravy a Železné Rudy jsou však skeptičtí.
Podle železnorudského starosty Michala Šnebergra například Lávková cesta vůbec neměla dojít k posouzení EIA. „Byl bych mile překvapen, kdyby projekty prošly posouzením úspěšně, ale po zkušenostech, které mám, tomu moc nevěřím. Podle mě je ovšem špatně, že ten proces posouzení je vůbec zapotřebí. Podle mě třeba Lávková cesta měla být otevřená normálně. Je to nedůstojné. Rezervace Černé a Čertovo jezero je stará více než sto let a ty turistické cesty, u kterých je nyní třeba posouzení EIA, v ní vždy fungovaly," řekl Deníku Šnebergr.

Plán péče

Podle starosty Modravy Antonína Schuberta vedení parku a ministr životního prostředí na jedné straně veřejně prohlašují, jak chtějí Šumavu otevřít, a na druhé straně zároveň pracují na jejím dalším uzavírání. „V případě, že bude schválen plán péče tak, jak jej navrhuje ministerstvo životního prostředí a správa parku, není reálný ani jeden z projektů. Podle návrhu je třeba cesta Luzenským údolím na Modrý sloup v území, kde lze dělat pouze opatření na ochranu majetku nebo ochranu zdraví a života osob, což vyznačení nové turistické cesty nesplňuje," zlobil se Schubert. „Lidé by neměli věřit tomu, co kdo říká, ale všechny příslušné dokumenty si skutečně přečíst," poradil modravský starosta.

Ředitel Správy NPŠ Pavel Hubený Schubertovu kritiku odmítl. „To by byl pochopitelně nesmysl, nejsme tak nekoncepční. Plán péče vůbec neřeší zpřístupnění území, řeší hlavně hospodaření na daném území a zacházení s přírodou. Plán péče nemá kompetenci k tomu, aby zakázal nějakou turistickou cestu," vysvětlil Hubený.

Smyslem posouzení celého balíčku najednou je podle Hubeného zkombinovat různé varianty jednotlivých projektů tak, aby jich „prošlo" co nejvíce. Na jednotlivé posuzování projektů doplatilo například předchozí vedení parku v čele s Jiřím Mánkem, kdy otevření cesty Luzenským údolím už schválené Správou NPŠ i ministerstvem zakázal na základě žaloby ekologických aktivistů soud. Jedním z argumentů bylo právě, že nebyl řešen souběžný vliv dalších projektů. „Chceme těch třicet čtyři záměrů zkombinovat do cca deseti různých variant tak, abychom našli kombinace záměrů, které by měly šanci, aby prošly," konstatoval Hubený s tím, že výsledky by měly být známy zhruba za rok.

David Kojan

Seznam projektů pro posouzení vlivů na životní prostředí

1. Přeshraniční stezka Modrý sloup; 2. Obnova – Lávková cesta; 3. Obnova – Dámská cesta; 4. Obnova – Vyhlídka Černé jezero stěna; 5. Přístup k Juránkově chatě; 6. Rozhledna Můstek; 7. Rozhledna Polom; 8. Rozhledna Antýgl včetně přístupu; 9. Vyhlídka na kamenném moři Plešné jezero; 10. Cyklotrasa Rosenauerův pomník – státní hranice, hraniční kámen 11/-11/6; 11. Přestupové body na státní hranici – pod Poledníkem, Plesná (Bendlova cesta), Střelecký průsmyk; 12. Naučná stezka Modrava – Trampusův křížek – Široká – Březník; 13. Obnova – cesta Březník – Roklanská hájenka – Na Soutoku – Rokytka – Javoří Pila; 14. Obnova – naučná stezka Modrava – Hraběcí most – Zelená cesta; 15. Malá dřevěná rozhledna na Modravské hoře; 16. Obnova – cesta Javoří Pila – Střelecký průsek – Hoschachten; 17. Cyklostezka Filipova Huť – Kvilda; 18. Cyklostezka Kvilda – Horská Kvilda; 19. Obnova – Kalamitní; 20. Vyhlídka Chlum, Borová Lada, Zelená hora; 21. Proznačení Keltské stezky Strážný; 22. Cyklostezka Rechle – Modrava; 23. Obnova veřejného využití křížové stezky Stožec; 24. Nově značená stezka Javoří Pila – Zelená hora – Mechov; 25. Nově značená stezka Rokyta – Srní pod elektrovodem; 26. Roklanská hájenka jako horská bouda; 27. Obnova plavební nádrže Rosenauerova; 28. Obnova plavební nádrže Rokytecká; 29. Obnova plavební nádrže Roklanská; 30. Březník, likvidace odpadních vod po Novobřeznické; 31. Nové turistické zařízení nad pramenem Vltavy, na úbočí Stráže u odbočka na Bučinu; 32. Oprava hráze a rybníka na Strážném; 33. Obnova veřejné přístupnosti trasy Hraběcí most – Zbořený most, Rokytka – Javoří Pila; 34. Poutnická stezka Josefa Váchala.