Na přípravě projektů spolužáci, ale i týmy složené z členů školního parlamentu nebo družiny pracovaly čtyři měsíce. V úterý pak měli deset minut na to, aby výsledek své práce odprezentovali porotě složené z architektů i členů města. Fantazii žáků nikdo meze nekladl - objevilo se video, komiks i krátká scéna přibližující neuklizené prostředí před školou.

Právě na to se ve svém projektu zaměřila desítka dětí z 21. základní školy. Přeplněné odpadkové koše a prázdnou plochu chodníků by žáci chtěli nahradit bludištěm, šachovnicí či skákacím panákem zakomponovaným přímo do chodníku. Na místo by doplnili lavičky, vytvořili zde památník Miladě Horákové. To vše přiblížili nejen pomocí připravené prezentace, ale i marcipánového modelu.

„Se všemi nápady přišly děti samy, já jsem byla jen takovým katalyzátorem při bouřlivých diskusích," říká vychovatelka Zuzana Štěpáníková, která tým sestavený z páťáků až sedmáků docházejících do školní družiny vedla.

Kromě samotného nápadu porota hodnotila i to, zda děti o svém návrhu hovořily s představiteli městských úřadů, ptaly se prostřednictvím ankety na názor veřejnosti či spočítaly, kolik by jimi navrhované změny stály.

To vše nejlépe zvládli žáci 
9. B Masarykovy základní školy, kteří navrhli úpravu nedaleké klášterní zahrady na Jiráskově náměstí. Porotě se líbilo nejen to, že děti pracovaly s prostorem, který už je uzpůsobený k žití, ale i jejich pohotové reakce na doplňující otázky.

„Důležitější než samotné vítězství je ale to, zda bude projekt nakonec zrealizován," říká koordinátorka projektu Olina Dankovičová s tím, že po předchozím ročníku, který proběhl v menších městech, se například autobusová zastávka ve Velharticích proměnila v uměleckou galerii žákovských prací. Projekt Kreativní demokratická škola: Pěstuj prostor pořádá Plzeň 2015 a Centrum pro komunitní práci západní Čechy.