Už teď je jasné, že nejbližší plánované změny by měly vést spíš ke zklidnění centra. A velmi brzy by se měl rozšířit počet pěších zón.

Po ulici Bedřicha Smetany a vcelku nedávno přeměněné Martinské ulici bude velmi brzy následovat Riegrova ulice. „Myslím, že je to krok správným směrem. Právě Riegrovka se jako pěší zóna přímo nabízí," kvituje plánovanou přeměnu starosta centrálního obvodu Jiří Strobach. Celá ulice vedoucí od hotelu Central se zcela zbaví aut do konce příštího roku, přeměna bude stát 16 milionů korun.

Zklidnění se možná dočká v nejbližších letech také Dřevěná a Dominikánská ulice. „To je zatím spíš dlouhodobější vize, o které se ale určitě budeme brzy bavit," potvrdil technický náměstek primátora Petr Rund.

Turistický kříž

V případě úspěšného vyjednávání by tak přímo v centru města vznikl pomyslný kříž, který by proťal náměstí Republiky a zpříjemnil by pěším pohyb v atraktivním srdci Plzně. Jedna ´trasa´ by vedla z Křižíkových sadů zmíněnou Dřevěnou a Riegrovou ulicí až k sadům Pětatřicátníků.

Křížila by jí cesta z již existující zóny v ulici Bedřicha Smetany přes horní část náměstí Republiky do (zklidněné) Dominikánské ulice. Třešničkou na konci by pak byla zbudovaná lávka, která by překlenula magistrálu.

A teď od vizí ke skutečnosti. V centru města v těchto dnech finišuje rekonstrukce Perlové a Veleslavínovy ulice, ty se pochlubí zcela novým kabátem - novým dlážděním na silnici, chodníky s deskami - za 26,5 milionu korun. Jen pro pořádek, tady se s přeměnou v pěší zónu nepočítá. Minipěší nudle vznikla pouze po opravě cesty od hotelu Marriott k Pivovarskému muzeu kolem Parkánu.

Ještě letos se začne v rámci zvelebení prostor teras pod Divadlem J. K. Tyla s kultivaci silničního ´oblouku´ od kousku Prešovské do Bezručovy ulice až po křížení se Sedláčkovou ulicí. „V této části vznikne vlastně pěší zóna, pochopitelně s výjimkou pro zásobování," připomněl dopravní inženýr Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku. Práce by měly být dokončeny do konce roku 2014.

A ještě jedna minipěší zóna přibyde v dolní části Křižíkových sadů. V rámci oprav tramvajové trati U Zvonu se dělníci vrhnou také na spojnici Pražské a Dřevěné ulice. „Tam se s pracemi začne nejspíš na začátku příštího roku," odhaduje Vohradský.

Orientační mapu náměstí najdete ZDE.

Pěší zóny v centru města

Stávající: ulice Bedřicha Smetany, Martinská ulice, Pivovarské muzeum - Marriott
Plánované: Riegrova ulice, Křižíkovy sady (spojnice Pražská – Dřevěná ulice), oblouk Prešovská - sady Pětatřicátníků - část Bezručovy ulice
Vize: Dominikánská ulice, Dřevěná ulice