„Po roční opravě a revizích mají vrtulníky také lepší uspořádání interiéru, aby lépe vyhovoval potřebám záchranné služby," řekl náčelník Centra letecké záchranné služby Líně Michal Mareček. Armáda plánuje modernizaci dalších sokolů. „O ceně za modernizace se momentálně vyjednává. Momentálně se docela tvrdě dohadujeme s Poláky na ceně dalších oprav," řekl ministr obrany Martin Stropnický (ANO).

Podle Petra Sýkory z tiskového oddělení ministerstva by cena generální opravy a modernizace palubního vybavení u jednoho vrtulníku byla zhruba 110 milionů korun.

Armáda momentálně řeší, čím dosluhující vrtulníky nahradí. Stropnický řekl, že vojsko hodlá pořídit víceúčelové stroje. Měly by nahradit zpočátku především bitevní vrtulníky, s nimiž se armáda rozloučí nejdřív. „Modernizované vrtulníky Sokol mají perspektivu služby dalších sedm až osm let a 1500 letových hodin do dalších předepsaných prací," uvedl Sýkora.

Záchranáři, kteří podle Marečka nalétají ročně podle smlouvy s ministerstvem zdravotnictví 400 hodin a dalších zhruba 200 hodin pro ostatní zdravotnické účely, například v akcích armády, jsou se sokoly spokojeni. „Je to jeden z nejlepších vrtulníků pro záchrannou službu, mnohokrát se to osvědčilo, protože my neděláme jen zdravotní záchrannou službu, ale je to také pomoc při povodních a živelních pohromách, a k tomu je Sokol nesmírně vhodný," uvedl.

První sokoly dostali záchranáři v roce 1997. Modernizací prošly po odlétání asi 3000 hodin. „Jsou tam lepší úchyty, jde tam materiál jinak uložit, mění se přístroje a potřebují nové držáky a podobně," popsal některé změny Mareček. První dva vrtulníky mají nyní na zadní části také silný reflektor pro lepší noční zasahování při záchraně nebo při pátrání, modernizovalo se vnitřní osvětlení.

Podle Sýkory armáda plánuje provozovat minimálně šest sokolů. Aby LZS mohla naplňovat svou službu veřejnosti, jsou potřeba nejméně čtyři.

V Líních je ve službě pro LZS vždy na 24 hodin jeden vrtulník a jeden záložní. V sanitní úpravě jich má armáda šest. V Líních u LZS pracuje šest lékařů, 12 zdravotních sester a čtyři administrativní pracovníci. Technická podpora je ze Kbel ze 24. základny dopravního letectva.