„Velmi nebezpečné je podceňovat kvalitu zimního obutí. Dnes se vyrábí gumy silikonové, a ačkoliv vypadají jako nové, jsou po čtyřech letech nefunkční. Takové gumy totiž slouží v zimě hůř než nové letní. Je proto lépe je vyhodit a pořídit nové," radí Tuček s tím, že bohužel už je dávno za námi éra kaučukových gum, které dokázaly bezpečně sloužit spoustu let.

Vyměnit pneumatiky je potřeba v době, kdy teplota klesne na pět až sedm stupňů Celsia. Podzimní mlhy a spadané listí je velice nebezpečná kombinace. „Zatím se lidé moc nehrnou. Každoročně čekají na první sníh. Ten má přijít už o víkendu, takže největší fofr čekáme během příštího týdne. Lidé se u nás nemusí objednávat, protože v těchto situacích jde stranou pracovní doba a také volné víkendy. Jsme tu tak dlouho, dokud všechny zákazníky neodbavíme. Aby jim čekání lépe ubíhalo, mohou si u nás čekání zkrátit dobrou kávou," řekl Karel Adámek majitel firmy Auto Adámek z Podzámčí u Kdyně na Domažlicku.

Pokud se však přesto najde řidič, který na rady odborníků nedá a rozhodne se jezdit přes zimu na letních nebo sjetých zimních gumách, měl by se rozhodně vyhnout některým velmi nebezpečným úsekům.

„Nejhorší situace je každoročně na silnici z Klenčí k přechodu Lísková. Zde je dvoukilometrový úsek, který se neošetřuje chemicky. Pokud tento úsek zledovatí, je třeba mít po ruce řetězy. Řidič se  špatnými pneumatikami tady nemá šanci. Podobná situace byla při stoupání na Koráb. Letos by měla být tato cesta lépe sjízdná, protože se tuto zimu začne udržovat chemicky," uvedl Rostislav Kubovec, zástupce vedoucího výroby domažlických silničářů.

Zákon určuje termín 1. listopadu jako ten, po kterém musí mít motoristé na svém autě zimní pneumatiky v případě, že je venku led či sníh nebo se taková situace dá předpokládat. Už o víkendu hlásí meteorologové první sněžení, a to i ve středních polohách. Motoristé by proto s přezutím neměli dlouho otálet a měli by se připravit na policejní kontroly, které se na vhodné obutí vozů v období od 1. listopadu do 31. března zaměří.

„Pokud bude sníh, led nebo námraza a řidič pojede na letních pneumatikách, může být potrestán blokovou pokutou až do výše dvou tisíc korun," sdělila domažlická policejní mluvčí Dagmar Brožová.

Kupujte osvědčené značky, doporučují v pneuservisech

Už druhým rokem jsou řidiči na českých silnicích povinni používat zimní pneumatiky. Pneuservisy tak s blížícím se prvním listopadem evidují neustále rostoucí zájem motoristů o výměnu pneumatik.

„Největší zájem registrujeme v době před prvním listopadem," potvrdil Deníku pracovník jednoho z tachovských pneuservisů, Miroslav Kofl. Není tedy od věci, než řidič pojede do servisu pneumatiky vyměnit, zjistit jaká je čekací doba, popřípadě se nechat objednat na konkrétní hodinu.

Podle vyjádření pracovníků v servisech už je také dávno pryč doba, kdy si lidé, ve snaze ušetřit, nechali pneumatiky protektorovat. „Dnes už není o protektory velký zájem. Jejich cena se už téměř vyrovná ceně nových zimních pneumatik. Cena ale samozřejmě záleží na typu a rozměru," pokračoval Kofl.

Obchodníci rovněž doporučují věnovat pozornost tomu, odkud gumy pocházejí. Obecně se dá říci, že nejlepší kvalitu mají zavedené značky. Jejich jízdní vlastnosti jsou nepoměrně lepší, než u levných výrobků. A to je v zimním provozu důležité. „My lidem doporučujeme kvalitní značkové pneumatiky. Ovšem záleží na každém řidiči, jaké si pořídí. Na pneumatikách je uveden jejich původ, takže lze zjistit, kde byly vyrobeny," doplnil Miroslav Kofl.