Náhlavní souprava Apple Vision Pro je pro technologického giganta z americké Kalifornie po dlouhé době novým významným hardwarovým produktem v nabídce. Podle šéfa společnosti Apple Tima Cooka mají brýle - vzhledově se podobající těm lyžařským - plynule propojit reálný a virtuální svět.

V praxi to tedy znamená, že uživatelé budou moci normálně interagovat se svým skutečným okolím, které budou překrývat i virtuální objekty. „Je to jako váš telefon, ale přímo před očima - velký, jasný a výrazný, ať jste kdekoli,“ řekla technologická redaktorka BBC Zoe Kleinmanová.

HTC Vive Pro 2 jsou jedny z nejdražších VR brýlí, mají ale vysoký výkon
Které VR brýle si koupit? Utratit desetitisíce není vždy nutné

Vizí společnosti Apple je, že se brýle mají stát každodenní potřebou zákazníků. Ti budou moci například sledovat videa z narozeninových oslav, která je virtuálně přenesou na místo dění, nebo se ponoří do fotografování díky panoramatickým snímkům v životní velikosti.

Svým způsobem cokoliv, co nyní lidé dělají na počítačích či mobilech, s pomocí brýlí s rozšířenou realitou pocítí na vlastní kůži. Ovládat se budou kombinací rukou, očí a hlasu, například klepnutím prstů o sebe se vybere patřičná funkce, jejich pohybem se pak rozhraní posouvá.

Zdroj: se svolením společnosti Apple

Kleinmanová však dodala, že zatím není příliš mnoho důkazů o tom, že by byl tento druh techniky na trhu vyhledávaný.

Drahá sranda

Zda Apple Vision Pro dokáží zaujmout dostatečné množství uživatelů, či se dokonce stanou převratnou novinkou pro každodenní život, ovlivní i jejich cena. A ta je pro běžné zákazníky extrémně vysoká. Začátkem příštího roku by se brýle měly začít prodávat v USA s cenovkou 3 499 amerických dolarů, tedy v přepočtu téměř 77 tisíc korun.

Rovněž oproti konkurenčním zařízením je to obrovský rozdíl, například Meta v červnu taky představila nové virtuální brýle Quest 3, které mají stát od 499 dolarů, což je v přepočtu asi 11 tisíc korun. Ty jsou spíš zaměřené na hraní her, ale nabídnou i tzv. Meta rozšířenou realitu.

Apple AirPods. Ilustrační foto.
Sluchátka, která poznají majitele. Apple si nechal patentovat nové zařízení

K sumě je skeptický i šéfredaktor serveru MacRumors Hartley Charlton, který si není jistý, jak moc headset osloví širokou veřejnost.

„Zpočátku o něj nebudou mít zájem běžní spotřebitelé, ať už kvůli ceně nebo nedostatkům první generace, jako je například baterie,“ sdělil. Zařízení totiž vydrží v chodu zhruba pouhé dvě hodiny, než jej bude nutné nabít. Odborník na technologie Applu však dodal, že firma má zkušenosti s překonáváním skepse vůči novým produktům.

Experti mají pochybnosti

Pochybnosti měli i další experti. Thomas Husson ze společnosti Forrester Research řekl BBC, že může trvat nějakou dobu, než se nová náhlavní souprava od Applu prosadí. „V posledních letech se to celkově ve virtuální a rozšířené realitě přehání s metaverzí,“ sdělil.

Dodal ale, že časem za to lidem nebude vadit utrácet.