Jak už napovídá název, celý děj akčního titulu Ghostwire: Tokyo se odehrává v současném hlavním městě Japonska. Hráčům se přitom naskytne pohled na obrovskou mapu, kterou postupně mohou objevovat, zatímco budou rozplétat záhadu zmizení všech zdejších obyvatel, a přitom čelit svým démonům, i mnohým folklorním nestvůrám. A zároveň se díky různým vedlejším aktivitám mohou hodně naučit o tamních zvycích a kultuře.

Dead Island 2 příjemně překvapil.
Zábava plná zombie, humoru i brutality. Dead Island 2 příjemně překvapil

Právě propojení moderního velkoměsta s venkovskými tradicemi je hlavním tahákem pro západní publikum. Vznikla tím totiž velmi poutavě provedená kombinace zábavy a osvojování si nových vědomostí o Dálném východě.

Tvůrci hry mysleli na vše, a skutečně se snažili ukázat japonskou kulturu ze všech možných úhlů. Nechybí tak starodávné chrámy, oltáře, origami a další tradiční předměty či stavby, ale uživatelé mohou narazit i na moderní výdobytky jako gacha automaty, hazardní pačinko, karaoke bary a jiné. Nezapomněli ani na místní kulinářské speciality, které slouží například pro doplňování zdraví. Všechny tyhle maličkosti rozeseté po mapě jsou velmi důležité, protože oživují jinak poměrně prázdný herní svět.

Samotná prázdnota je však svým způsobem opodstatněná, protože premisou příběhu je záhadné zmizení všech obyvatel Tokia, za nímž možná stojí skupina mysteriózních osob připomínajících démony.

Pouze hlavnímu hrdinovi Akitu Izukimu zůstala jeho tělesná schránka, jelikož do ní včas vstoupil duch cizí osoby přezdívající si KK, který částečně dokáže ovládat tělo, je druhým hlasem v hlavě fungujícím jako průvodce, a především propůjčuje nadlidské schopnosti. Oba muži pak spolu často mluví, čímž hráče ještě hlouběji uvádějí do kontextu. Zároveň se odhaluje i tajemství Izukiho rodiny, které se hlavní postava také snaží vyřešit.

Děj a jeho zasazení jsou rozhodně největšími přednostmi Ghostwire: Tokyo. Titul tak lze doporučit především hráčům zajímajícím se hlavně o scenáristické kvality.

Prázdné Tokio plné aktivit

Podstatou hratelnosti jsou však ony zmíněné schopnosti. Dalo by se říct, že fungují podobně jako ve střílečkách zbraně, tady se ovšem místo nich používají kouzla, která připomínají pistoli, brokovnici či raketomet. Magii je pak možné využít i jako šestý smysl, s jehož pomocí lze sondovat okolní oblast, aby se zvýraznily předměty k použití a sbírání či nepřátelé.

Ghostwire: Tokyo
- Dostupné na PC, PlayStation a Xbox.
- Cena od 1 420 Kč.
- Vývojář: Tango Gameworks
- Vydavatel: Bethesda Sofworks

Speciální schopností je i dočasné plachtění či používání magického lasa sloužícího pro efektivní dorážení nestvůr nebo pro přitahování se ke specifickým stvořením, čímž se hráči dostanou na střechy budov. Nechybí ani možnost vylepšování všech dovedností za získané dovednostní body a levelování postavy.

Akční pasáže se pak střídají s plížením, jež je efektivní pro tichou eliminaci nestvůr, jejichž vzhled a schopnosti jsou inspirované tradičními povídkami. Díky tomu je možné narazit na japonské imitace vodníků, polednic, duchů a dalších. Rozhodně jejich vzhled i zvuky, které vydávají, napomáhají lehce hororové atmosféře, protože z nich běhá mráz po zádech.

Předělávka The Last of Us Part I na počítačích se moc nepovedla
Apokalypsa na počítačích. Předělávka The Last of Us Part I se příliš nepovedla

Naprostá volnost pohybu po Tokiu slouží zejména pro plnění různých vedlejších aktivit. Jedná se o mise, v nichž je nutné například vyřešit další tajemství, něco někam přinést, sbírat duše, nebo eliminovat nepřátelská monstra. Dále je pak možné sbírat koule s předměty z gacha automatů nebo různé tradiční i netradiční předměty, krmit opuštěné psy, čímž lze získat odměny, nebo plnit různé výzvy.

Nestvůry vzešly z japonského folkloru.Nestvůry vzešly z japonského folkloruZdroj: se svolením Tango Gameworks

Pokud se někdo rozhodne vše splnit, rozhodně stráví ve hře desítky hodin. Náplň je to však docela stereotypní, což lze říct i o celé hratelnosti. Souboje mohou místy představovat výzvu, ale vše je zvládnutelné. Postupem času jsou boje nutným zlem, a zajímavé jsou až ve fázi s bossy.

Nádherný mysteriózní svět

Titul dokáže uchvátit nejen svým všudypřítomným tajemnem, ale i grafickým zpracováním. Realistické ztvárnění postav i Tokia vypadají fantasticky. Tvůrci se skutečně snažili věrohodně přenést metropoli na počítače, a tak je díky kameře z pohledu první osoby možné navštívit třeba proslulou křižovatku Center Gai ve čtvrti Šibuja. Vývojáři ovšem v herním Tokiu popustili uzdu i vlastní kreativitě, a tak se zde vyskytují například mluvící mývalové nebo kočky prodávající zboží.

Resident Evil 4 je výborným hororovým počinem
Resident Evil 4 nešetří napětím ani brutalitou. Fanoušci hororu si ho zamilují

Hra světel a stínů pak místy evokuje strašidelný pohled. Lehce děsivou atmosféru ještě dokreslují zvuky - kapající vody, neznámého šepotu, rozbitého skla, vřískání kočky a další. V tomto ohledu však tvůrcům není co vytknout, jelikož předvedli, že jsou mistry svého řemesla. Studio totiž už dříve vytvořilo hororovou sérii Evil Within.

Ghostwire: Tokyo lze doporučit všem, kteří dosud nenavštívili toto japonské velkoměsto, ale i těm, kteří již měli tu možnost. Oběma se totiž naskytne naprosto nový, skoro až dechberoucí pohled na metropoli, který nikde jinde nezažijí. Hratelně je sice videohra slabší, ale příběh, atmosféra a grafické zpracování zajistí spokojený zážitek.