Snad úplně každý si vybaví legendární modely jako Nokia 5110, 3310 nebo třeba N95, které svým příchodem doslova změnily svět mobilních telefonů. Jinak velice progresivní finská společnost Nokia ovšem neudržela krok s nastupujícím trendem chytrých telefonů a v roce 2013 byla nucena svojí mobilní divizi prodat Microsoftu.

Když se pak o pouhé tři roky vrátila společnost zpět do Finska původním vlastníkům, v té době již figurujícím ve společnosti HMD Global, měla začít nová éra konkurenceschopných chytrých telefonů Nokia. Ta neměla dlouhého trvání a v poslední době se ukazovalo, že čínské firmy jsou schopné nabídnout kvalitnější a zároveň levnější produkty, kterými Nokii pomalu vystrnadily z regálů prodejen. Ani jedna z posledních vlajkových lodí 9 PureView a 8.3 5G se vesměs nesetkaly s kladným hodnocením a Nokia se pak na internetu stala terčem posměchu.

Žádné vlajkové lodě, pouze cenově dostupné telefony

Pandemie covidu-19 a čipová krize zahýbala s celým technologickým trhem, každopádně Nokii se z něj do dnešní doby nepovedlo nijak oklepat. Podle dat od Strategy Analytics se sice prodej za rok 2021 oproti předešlému roku mírně zvedl, zároveň ale nedosahuje hodnot před pandemií a ani vzdáleně se nepřibližuje hodnotám z roku 2017. Minulý rok byl velmi bohatý na chytré telefony nižší střední a střední třídy a modely Nokia 5.4 a Nokia G50 to díky své nedostatečné technologické výbavě měly hodně těžké. Zároveň se ale společnost rozhodla možná z trochu nepochopitelných důvodů ve výrobě cenově dostupných telefonů dál pokračovat.

Galaxie NGC 4254 ve více vlnových délkách, na snímku pořízeném pomocí vícejednotkového spektroskopického průzkumníku (MUSE) na dalekohledu ESO
Evropská jižní observatoř ukázala fascinující snímek blízké galaxie

„Vyrábět telefony za 800 dolarů pro nás momentálně nemá smysl. Nechceme se ani stát součástí obrovského boje s ostatními (technologickými) hráči. Raději bychom se ubírali úplně jiným směrem,“ řekl pro Android Authority Adam Fergason, vedoucí oddělení produktového marketingu společnosti HMD Global. Společnost si tak je vědoma toho, že není schopná konkurovat jiným značkám na nejvyšší úrovni, ale podle všeho to nevypadá, že by jim byla schopná konkurovat i ve střední nižší a střední třídě chytrých telefonů.

Například v České republice se začne brzy prodávat Nokia G21 s odhadovanou cenou přes 4.000 korun. Zároveň ale svými technickými parametry nedosahuje kvality cenově stejných modelů, jako jsou namátkou rok staré Realme 8i nebo Motorola G31. Podobně tomu bude také u ještě levnější novinky Nokia G11.

Samotná Nokie neplánuje jít ke dnu

V roce 2007 společnost odkoupila od Siemensu divizi Comunnications a konglomerát se rázem stal jedním ze světových nejpřednějších sprostředkovatelů komunikačních sítí. Je totiž jedním z několika světových distributorů 5G technologií a mezi jeho klienty patří T-Mobile, O2, Vodafone a mnoho dalších klientů po celém světě. Tato divize je tak jedním z důvodů, proč má společnost i přes negativní ohlasy mezi jejími chytrými telefony rok od roku vyšší výdělky.

Huawei Watch GT Runner nabízí spoustu vychytávek.
RECENZE: Huawei Watch GT Runner. Nejlepší parťák pro běžce

Za minulý rok ohlásila Nokia čisté tržby mezi 22.6 až 23.8. miliardy eur (cca 560 – 590 miliard korun) a ve své finanční výroční zprávě CEO Pekka Lundmark obzvlášť vyzdvihuje úspěch na poli telekomunikačních služeb. Dceřiná firma HMD naopak k roku 2020 ohlásil pokles oproti předešlému o 30 % a celkový výdělek dělal pouhých 1.2 miliardy eur (cca 30 miliard korun).

Odkup vlastních akcií může značit pád, ale také strategickou změnu

Vzhledem k velkým výdělkům Nokia oznámila odkup cenných papírů od vlastních akcionářů, pro což si vymezila 600 miliónů eur (cca 1.5 miliardy korun). Je otázkou, proč k tomuto kroku přistoupila. Odkup vlastních akcií vesměs slouží k několika účelům. Zvedne se tím cena akcií na burze, čímž společnost dostane objektivně větší hodnotu. To se logicky hodí při jejím odprodeji jako celku. Zároveň ale může odkup signalizovat změny, jelikož následně může společnost bez větších komplikací přejít na novou strategii či pokusit se experimentovat.

Tento rok bude pro Nokii kritický a rozhodne o tom, zda-li zůstane u vývoje mobilních zařízení nebo se z tohoto trhu opět stáhne. Společnost zažívá podobnou krizi jako například konkurenční Motorola. I u té letošní rok pravděpodobně rozhodne, jestli zanikne nebo zůstane komerčně relevantní. Nokii zároveň může potkat podobný osud, jaký zažila Motorola. Její mobilní divizi odkoupilo Lenovo a chytré telefony momentálně vyrábí čínská firma, zatímco její druhá část vyrábějící telekomunikační a IT technologie zůstala v USA. Může se tak klidně stát, že se odštěpí také mobilní manufaktura Nokie a přesune se do rukou jiné konkurenční firmy.

Autor: Jan Bartošík