Omezení sice chápala a respektovala, zvláště o Velikonocích však čelila potížím. Prodej kůzlat v tomto období je totiž prvním příjmem farmy v roce. Na něj je pak navázána třeba i vyšší splátka úvěru. „Aby se nám podařilo v krátkém čase kůzlata prodat, snížili jsme jejich cenu o čtvrtinu a oslovili okolní obce s prosbou o vyhlášení prodeje. Inzerovali jsme na sociálních sítích a požádali o pomoc kamarády i rodinu. Díky jejich ochotě a vstřícnému přístupu se nám podařilo se značnou ztrátou kůzlata prodat,“ připustila Jarošová.

Petr Urbánek se stal v Praze městským developerem.
Hlavní město má vlastního developera. Zatím však stavět nehodlá

Díky další snaze se farma dostávala do širšího povědomí. „Týkalo se to exkurzí školek nebo naší plánované akce Otevřených vrat k začátku výrobní sezony. Chtěli jsme na ní prezentovat novinky v nabídce, připomenout stávající produkty a nalákat nové zákazníky,“ poznamenala farmářka.

Zrušení farmářských trhů

Zásahem bylo i rušení trhů. Na farmě tak nevěděli, jestli v době plné omezení a nižších příjmů bude o jejich výrobky vůbec zájem. „Přišli jsme o přímý styk se zákazníkem a dosavadní propagace na našich webových stránkách a sociální sítích nebyla, podle loňských zkušeností, dostatečně účinná. Tehdy jsme se obrátili na Hanu Tomanovou s žádostí o radu a pomoc,“ prozradila Jarošová.

Tomanová je manažerkou Místní akční skupiny (MAS) Slavkovské bojiště, která sdružuje pětačtyřicet obcí v regionu. „Jde nám o pomoc s propagací a možností dostat aktuální nabídku produktů a služeb do povědomí,“ uvedla Tomanová.

PŘEDÁNÍ DARU. Vlevo Pavel Káčer, provozní ředitel skupiny GasNet a Drahoslav Ryba, generální ředitel HZS ČR.
Společnost GasNet podpořila české hasiče ochrannými nanofiltry za 1,3 milionu kč

K tomu slouží projekt Slavkovské tržiště a stejnojmenný web. „Nabídky tam byly rozděleny na kategorie restaurace, nápoje, hotely a potraviny. Uvedený seznam není konečný a stále ho aktualizujeme,“ prozradila manažerka. Registrace je pro zájemce z řad podnikatelů bezplatná. Oslovují je zástupci místní akční skupiny, ale hlásí se jim také sami.

Tuto možnost oceňuje i Jarošová. „Potřebujeme dostat informace o naší farmě a výrobcích k co nejširší skupině potenciálních zákazníků. Přesně na to je zaměřeno Slavkovské tržiště, pomůže nám i dalším lokálním výrobcům, restauracím, hotelům a dalším poskytovatelům služeb s reklamou v relevantní vzdálenosti,“ vysvětlila.

Zapojily se i obce

Do podpory se zapojují i obce. Příkladem jsou Hrušky. „Snažíme se propagovat místní zpracovatele a prvovýrobce a aktivně se zapojovat do rozvoje venkova,“ doplnil starosta Josef Kauf.

Ivana Jurášová ze Svárova u Velkých Bílovic na Břeclavsku provozuje cestovní agenturu.
Majitelka cestovní agentury: Podpora státu je nespravedlivá

Akce vzbudila pozitivní ohlas. „Pomáhají nám též naši kamarádi a stálí zákazníci se svými nákupy, reklamou, sdílením našich příspěvků, dokonce dělají hromadné objednávky pro více lidí, kterým poté naše výrobky doručují. Ani jsme nečekali takovou vlnu podpory, je to radost,“ zdůraznila Jarošová.

Místní akční skupina spolupracuje na rozvoji venkova a zemědělství. „Je na politickém rozhodování nezávislým společenstvím občanů, neziskových organizací, soukromé podnikatelské sféry a veřejné správy. Pomáhá s rozvojem venkova, zemědělství a získáváním finanční podpory z Evropské unie a z národních programů,“ dodala Tomanová.