Například státní distributor paliv Čepro, který provozuje síť čerpacích stanic EuroOil, minulý týden uvedl, že očekává kvůli koronavirové krizi letos propad čistého zisku, v nejčernějším odhadu téměř o třetinu. "Zatím pracujeme s výhledem, že spotřeba paliv poklesne o pětinu a přibrzdění ekonomiky bude trvat do konce května. V takovém případě odhadujeme, že náš hospodářský výsledek v roce 2020 klesne o zhruba 30 procent," sdělil tehdy generální ředitel firmy Marek Duspěva. Síť je s počtem 203 pump třetí největší na českém trhu. Nouzový stav kvůli šíření nákazy koronaviru platí v ČR od 12. března.

Kvůli snížené poptávce po pohonných hmotách v souvislosti s opatřeními proti šíření nemoci covid-19 některé čerpací stanice v Česku přerušily dočasně provoz. Jde o část pump skupiny MOL nebo sítě Free1 GAS. Analytici nevylučují, že kvůli současné situaci mohou některé pumpy skončit úplně. Podle Louly zásadní problémy trhu nehrozí, Česko je dlouhodobě zemí, kde je vysoká četnost čerpacích stanic.

Některé stanice zvažují stojany na provoz bez obsluhy

"V ČR je celkem 4000 veřejných čerpacích stanic, vztáhneme-li tento údaj k celkové silniční síti, je na každých 14 kilometrech nějaká veřejná čerpací stanice," uvedl Loula. "Není nám znám případ, že by, při tak velké konkurenci čerpacích stanic, byl nedostatek pohonných hmot nebo vázlo zásobování. Za nouzového stavu je pak zcela bez problémů dostatek pohonných hmot i pro složky integrovaného záchranného systému a další odvětví náročná na spotřebu nafty - například zemědělství nebo stavebnictví," sdělil.

Doplnil, že některé benzinové stanice zkracují prodejní dobu, nebo kvůli úsporám na personálu a prodloužení provozní doby zvažují přechod nebo doplnění stojanů na bezobslužný provoz. "Vzhledem k náročnosti přestavby je to záležitost ve střednědobém horizontu. Výroba automatu trvá minimálně měsíc a jeden automat s platebním terminálem včetně instalace může přijít na 250 až 300 tisíc korun," dodal Loula.

V polovině března ČAPPO uvedlo, že spotřeba nafty a benzinu v Česku loni mírně stoupla. Spotřeba nafty podle asociace proti roku 2018 vzrostla o 1,5 procenta na 5,98 miliardy litrů a benzinu o 0,7 procenta na 2,16 miliardy litrů. Hlavním důvodem vyšší spotřeby byl růst české ekonomiky, uvedl při oznámení statistiky Loula. Už tehdy dodal, že letošní čísla významně ovlivní současné šíření nákazy nového koronaviru a s tím spojená omezení, a to i přesto, že ceny pohonných hmot u českých pump od ledna klesají. Důvodem je propad cen ropy.