Zahrnovat bude poradenství a mentoring od zkušených specialistů i možnost nejméně tři měsíce využívat zázemí špičkově vybavených laboratoří s 3D tiskárnami, přístroji pro zobrazení virtuální reality či práci s fotografiemi.

Mezi projekty přijatými do „inkubace“ je jeden, který hodlá využít potenciálu umělé inteligence ve stavebnictví. Další pak vyvíjí audiovizuální mobilní aplikaci, která má zlepšit návštěvnický zážitek v muzeích a dalších institucích s expozicemi.

Nevybraní zkusí štěstí na podzim

TourStories nabízí „interaktivní virtuální průvodce v mobilní aplikaci pro galerie, muzea, hrady i města“. Podle šéfa firmy Petra Kopáče může její produkt vypadat tak, že se v muzeu u vystavené motorky ozve ve sluchátkách napojených na mobilní telefon její zvuk.

Velký potenciál je podle něj i v doprovodných textech, které na displeji přiblíží zajímavé souvislosti exponátů. „Podoba těchto informací musí být s ohledem na cílovou skupinu spíše klipovitá, ale zároveň erudovaná. Naším cílem je posílit digitalizaci expozic v kulturních institucích,“ uvedl Kopáč, podle kterého by obsah aplikace neměl obsahovat pouhé „libůstky“ vývojářů. „Věřím, že nás konzultace s odborníky v prostoru H40 nasměrují k nápadům, které mohou být skutečným přínosem,“ dodal.

Do první výzvy se v rámci podnikatelského inkubátoru přihlásilo jedenáct zájemců. Šestice z těch zatím nevybraných bude mít velkou šanci uspět ve druhé podzimní výzvě, která bude cílená na obor produktového designu.

„Kreativní průmysly mají potenciál. Věříme, že spolupráce odborníků z různých oborů má smysl. Společné projekty kreativců a digitálních experimentátorů vytváří neomezené možnosti. Jejich přístupy se vzájemně doplňují,“ upřesnila manažerka projektu Jitka Hvězdová.

H40 je první vlaštovkou proměny a modernizace

O patro níže pod Art and Digital Labem vznikl komunitní prostor pro vzdělávání, tvoření, přednášky atd. Otevřený je veřejnosti a zahrnuje pohybovou dílnu, výtvarný ateliér s keramickou dílnou nebo místnost, v níž se mohou děti a jejich rodiče seznamovat s montessori přístupem k osobnostnímu rozvoji. Společnost Žijeme Montessori tam nabízí i pravidelné kurzy.

„Útočiště“ našel v H40 také podnik Make IT today, který učí děti důkladněji poznávat svět digitálních technologií. A i „neziskovka“ Bona, která pomáhá zaměstnávat lidi s duševním onemocněním.

Rekonstrukce haly číslo 40 na „byznysové“ a komunitní centrum trvala více než rok a stála 55 milionů korun. Polovinu z nich pokryla dotace od EU, necelou polovinu magistrát a zbytek spolek OSE Czech Republic, který celý komplex provozuje.

„V Praze vzniklo v nevyužívaném prostoru místo, díky kterému postupně vracíme Pražskou tržnici zpět Pražanům a zároveň do tržnice vracíme život. H40 představuje prostor, který bude propojovat všechny věkové kategorie. Kromě toho nabídne i zázemí pro podniky z různých oborů, které zde mohou sdílet své zkušenosti, vzdělávat se a posouvat se díky tomu vpřed,“ poznamenal u příležitosti otevření centra primátor Zdeněk Hřib (Piráti), podle kterého jde o další krok k tomu, abychom byli „spíše mozkovnou než montovnou“.

Město má v září představit detailní koncepci proměny a modernizace Pražské tržnice v Holešovicích, jejímž „pionýrem“ je údajně právě H40.