A co že je to za byznys? Nuže, jde o zprostředkování brigád v celostátním měřítku tím nejpraktičtějším možným způsobem, tedy online.
Nábor i školení, finance i plánování
Za tímto účelem založil s přáteli specializovanou firmu pod názvem Tymbe. Existuje už pět let, ovšem skutečná křídla jí dodaly až poslední dva roky. Na jedné straně pomyslné hranice stojí podniky a instituce, které brigádníky potřebují, na straně druhé pak zájemci, kteří práci hledají. Jak jednoduché, řekněte si – ovšem dojem trochu klame, neboť ve skutečnosti se jedná o promyšlený organizační systém, v němž do sebe zapadá každé kolečko.
„Aplikace Ty-brigády odstraňuje nesmyslnou administrativu, kterou dnes již může dělat i automat, aby lidé měli více času na rozvíjení svých zájmů.“
„Společnost Tymbe budujeme tak, aby z ní vzniklo prostředí, které pomůže firmám zcela se zbavit personálních problémů a složitých procesů s nimi spojených.
Nabízíme komplexní přístup k marketingu, náboru, administrativě, školení či plánovacímu a docházkového systému tak, aby zájemci skrze několika kliknutí vyřešili celou svou personální otázku. Ať už se jedná o halu, kde pracuje sedm set lidí nebo o síť prodejen s dvěma stovkami poboček,“ říká Michal Harásek.
„Stejně tak pro pracovníky budujeme systém, v němž si vše sami vyřídí – domluví se na druhu práce, podepíšou smlouvu, dají do pořádku finanční aspekty. Aplikace Ty-brigády myslí dokonce i na evidenci docházky a výplat. Zkrátka, odstraňujeme nesmyslnou administrativu, kterou dnes již může dělat automat, aby lidé měli více času na své zájmy,“ dodává.
Na internetových stránkách společnosti běží digitální počítadlo, které zachycuje počet lidí, jimž společnost Tymbe zprostředkovala brigádu. V čase přípravy tohoto článku se údaj blížil k hranici 21 000 osob.
Uhnout před komplikacemi se nesmí
„Vše, co lze ukázat a udělat dopředu, jsme schopni zájemci o práci předat dříve, než dorazí na první směnu. Jinými slovy, nezatěžujeme nové pracoviště školením nováčků,“ popisuje další výhody používaného systému podnikatel.
Covid ovlivnil samozřejmě i společnost Tymbe, a to v několika ohledech. Jednak se snížil počet uchazečů o brigády, neboť u mnoha zájemců převládl strach docházet na velké pracoviště s dalšími stovkami lidí, a jednak se změnila i místní situace.
Studenti, kteří dříve žili v místě studia, najednou zůstali doma. Což se podle podnikatele na první pohled nemusí jevit jako velký problém, ale např. v Brně se jednalo o šedesát tisíc lidí, kteří do města nedorazili, avšak většina z nich předtím na brigády chodila.
Na druhou stranu vzrostl počet pracovních míst, kde si firmy brigádníky přímo žádaly, zejména v dopravě a logistice, takže z hlediska zprostředkovatele o příležitosti nebyla a není nouze. Ale ani o problémy. Aby společnost zvýšila atraktivnost nabídky, brigádníkům, kteří přes ni pracují, vyplácí výdělek na denní bázi. Zaměstnavatelům však služby spojené s poskytnutím pracovních sil fakturuje jen jedenkrát měsíčně. Mít finanční polštář je proto nutností.
Michal Harásek dobře ví, že podnikání mívá vždy dvě stránky – jednou usměvavou, jindy vrásčitou. Avšak pro lidi, kteří v současnosti také uvažují o tom, že se vydají cestou vlastního podnikání, má nedvojznačné sdělení: „Dokud můžete, zkuste to! Není na co čekat a s postupným nárůstem závazků (děti, hypotéky, starost o rodiče) už startovací podmínky nebudou lepší. A až začnete, platí jediné pravidlo – nikdy nesmíte zastavit ani uhnout před komplikacemi.“