Regionální výdejny doplňují čtyři velké kamenné obchody (v Brně , Ostravě a dva v Praze), které firma provozuje. „Podařilo se nám pokrýt všechny klíčové oblasti, ve kterých nemáme obchodní domy a ze kterých k nám zákazníci míří na nákupy nejčastěji. Naše výdejní místa v Česku dohromady odbaví průměrně 600 objednávek týdně,“ potvrdila Tamara Soukalová, manažerka projektu z oddělení logistiky IKEA Česká republika. 

V Karviné, Havířově, Třinci, Frýdku-Místku a nejnověji také v Karlových Varech fungují tzv. mobilní výdejní místa. Výdej objednávek tam probíhá ve stanovený čas z přistaveného nákladního vozu na parkovištích u prodejen Tesco. Firma zatím neuvažuje o tom, že by síť 13 regionálních výdejen navázaných na webovou službu Klikni a vyzvedni, dál rostla.

Hlavním benefitem při využití výdejních míst je ale podle Soukalové úspora času i peněz. Ve srovnání s doručením přímo do bytu totiž zákazníci zaplatí za službu výrazně méně. U běžného křesla zhruba o polovinu, u kuchyně nad 200 kilogramů ušetří lidé za dopravu až tři čtvrtiny.

Ostrá konkurence

Švédská IKEA působí na českém trhu od roku 1996 a postupně se stala jedničkou. Tržby za minulý finanční rok (trval od září 2019 do srpna 2020) dosáhly úrovně 10,5 miliardy korun a firma vykázala zisk 1,1 miliardy. Z hlediska tržeb v různých letech IKEA „utrhne“ čtvrtinu až třetinu celého tuzemského trhu. Například loni se u nás prodal nábytek za bezmála 38 miliard korun.

Konkurence nábytkářských řetězců v Česku je přitom ostrá: na trhu o zákazníky soupeří například řetězce JYSK, Möbelix, XXX Lutz, Sconto, Asko a vedle nich i drobní prodejci. Po pandemii k nim navíc přibyli i internetoví hráči.

Asociace českých nábytkářů (AČN) nicméně nedávno upozornila na fakt, že podíl importovaného nábytku do Česka loni přesáhl 60 procent. „Největší podíl na importu nábytku do ČR má Polsko, následuje Německo, třetí je Čína,“ popsal tajemník AČN Tomáš Lukeš.

Na druhou stranu čeští výrobci oznámili i vlastní výrobní rekord, když vyprodukovali nábytek za 48,5 miliardy korun. „Vynikající výsledky nábytkářského průmyslu se opírají o exportní úspěšnost. Českým výrobcům nábytku se daří exportovat nábytek a nábytkové dílce s vysokou přidanou hodnotou,“ vysvětluje Lukeš. Český nábytek podle něj našel odbytiště hlavně v západní Evropě.