Z výzkumu realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos vyplynulo, že se zdravotnické zařízení během pandemie bálo navštívit více než 43 procent pacientů. Mnozí z nich zvolili zmíněnou samodiagnostiku na základě informací na internetu. Experti ale varují, že tento přístup je riskantní a v žádném případě nemůže plnohodnotně nahradit kontakt s lékařem.

Svůj velký potenciál v době pandemie covid-19 pacientům nabídla telemedicína. Z průzkumu vyplynulo, že během pandemie se zdvojnásobil počet lidí, kteří konzultace s lékařem na dálku absolvovali – zatímco před pandemií poprvé telemedicínských služeb využilo sedm procent lidí, v době pandemie to bylo dalších osm procent lidí. On-line konzultace s kvalifikovanými odborníky se tak mohou stát adekvátní alternativou pro fyzickou prohlídku u lékaře i do budoucna.

Jedním z příkladů je i telemedicínská platforma Lékař online 24/7 zdravotnické skupiny EUC. Během pandemie počet pacientů využívajících tuto službu vzrostl padesátkrát a lékaři z Lékaře online 24/7 vyřídili až tisícovku konzultací měsíčně.

Pacienti si novou lékařskou aplikaci mojeEUC pochvalují
Pacienti si novou lékařskou aplikaci mojeEUC pochvalují

Strach jako bariéra pro návštěvu lékaře

Průzkum agentury Ipsos pro zdravotnickou skupinu EUC ukázal, že během pandemie se lékaře bálo navštívit až 43 procent pacientů. Na otázku, zda mají nebo měli v době pandemie strach z návštěvy zdravotnických zařízení, odpovědělo ‚spíše ano‘ 31 procent a ‚‘rozhodně ano‘ 12 procent z dotazovaných.

„Obavy měli častěji pacienti s chronickým onemocněním a lidé nad 55 let. Právě pro ně mohou být návštěvy přeplněných čekáren v období sezónních onemocnění nejvíce riskantní,“ říká MUDr. Petra Bomberová Kánská, praktická lékařka pro dospělé a vedoucí lékařka služby Lékař online 24/7.

Průzkum rovněž ukázal, že lidé, kteří se báli jít během pandemie k lékaři, hledali častěji informace na internetu – mezi těmi, jež tak činí jednou i víckrát týdně, tvoří přes polovinu respondentů.

„Informace, které si pacient vyhledá na internetu, mohou sloužit například jako prvotní indikátory případných potíží. Rozhodně je ale nelze stavět na roveň konzultací s lékařem. Informace ve většině případů nestojí na medicíně založené na důkazech. Neberou v potaz individuální zdravotní stav a potřeby pacienta a jsou tak zcela vytržené z kontextu. Nebezpečím mohou být i možné nevhodné či kontraindikované kombinace léčivých preparátů,“ varuje doktorka Petra Bomberová Kánská.

Alarmující je zjištění, že až třetina respondentů si na základě informací z internetu následně koupí léky nebo doplňky stravy, aniž by tento krok konzultovala s lékařem. To může znamenat obrovské zdravotní riziko.

Zmíněný průzkum byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos v období od 14. do 19. dubna 2021 na vzorku 2100 respondentů z ČR ve věkové kategorii 25–65 let.

Telemedicína bude hrát stále významnější roli
Nenechávejte své zdraví plavat

Pomoci může distanční medicína

Návštěva čekárny naštěstí v mnoha případech není nutná, a to především díky digitálním technologiím. Distanční medicína, tedy léčba pacientů na dálku, dnes zásluhou telemedicínských nástrojů funguje i v Česku. Průkopníkem tohoto odvětví v ČR je právě platforma Lékař online 24/7, díky níž mohou pacienti komunikovat s lékařem 24 hodin denně z pohodlí domova.

Zdroj: se souhlasem EUCKonzultace, které nevyžadují fyzickou přítomnost pacienta v ordinaci, lze v rámci Lékaře online 24/7 realizovat pomocí videohovoru nebo chatu přes mobil či počítač, odkudkoli, kde je připojení k internetu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Pacient předem online vyplní inteligentní dotazník s anamnézou. Lékař poté reaguje do 30 minut, vyšetření je naprosto diskrétní a bezpečné. Lékař s pacientem distančně vyřeší až 70 procent obtíží ihned, v ostatních případech doporučí vhodný postup.

„Konzultaci vždy provádí kvalifikovaný lékař, který provede diagnostickou rozvahu a navrhne léčbu a režimová opatření. Pokud však vyhodnotí, že váš zdravotní stav vyžaduje osobní návštěvu lékaře, objedná vás k dalším úkonům na některou z 25 klinik EUC ve 14 městech po celé republice. Samozřejmostí je také vystavení e-receptu nebo žádanky na vyšetření covid-19,“ vysvětluje Václav Vachta, generální ředitel Zdravotnické skupiny EUC, a dodává: „Dostupnost odborné lékařské pomoci na dálku kdykoliv a odkudkoliv se stává novým standardem. Telemedicína potvrdila svůj význam nejen v mimořádném čase pandemie, ale uplatnit se může například i v obdobích zvýšeného náporu pacientů se sezónními onemocněními, jako jsou respirační nemoci nebo alergie.”

Více se můžete dozvědět na www. euc.cz/lekar-online/.