Příkladem je Salon Šuta, který v Hevlíně na Znojemsku funguje pár set metrů od hranic. „Naši klientelu před covidem tvořili z devadesáti procent zákazníci z Rakouska. Denně jsme jich obsloužili až osmdesát. Nyní jsme zhruba na třetině,“ řekl majitel Miroslav Šuta. Druhý podnik v Břeclavi kvůli výpadku přenechal tamním kadeřnicím.

Úbytek klientů hlásí i další salony. Kupříkladu Michaele z Břeclavi. „O Rakušany jsme přišli z velké části, zpravidla k nám do pánského kadeřnictví jezdili stálí starší zákazníci. Pokud bych to měla vyčíslit, pak jsme nyní tak na polovině klientely,“ přikývla kadeřnice Kateřina Wunschová.

Ilustrační foto.
Šéf minipivovarů: Covid vyprázdnil restaurace, stát by měl přijít s kompenzacemi

Ekonom Lukáš Kovanda potvrdil, že ztráta je pro řadu podniků velkým zásahem do hospodaření. U některých se obává krachů. „V Rakousku dochází k zásadním lockdownovým opatřením, lidé často nevědí, co si mohou dovolit. Bojí se neúčinnosti vakcín a nákazy, proto se raději drží doma,“ sdělil Kovanda.

Miroslav Šuta věří, že se situace do za rok či rok a půl uklidní. „Držím salon zuby nehty. V Mikulově provozuji ještě hotel Tanzberg a v Lednici Stravovnu. Z toho nyní pokrývám výdaje salonu. Jen nájmy jsou statisícové,“ uvedl.

Kompletně proočkovaný personál

Současně upozornil, že v jeho salonu je samozřejmostí dodržování všech hygienických opatření. „Personál máme kompletně proočkovaný, na recepci pečlivě kontrolujeme potvrzení o bezinfekčnosti zákazníků, všude máme bezdotykové gely a děvčata nosí respirátory,“ vyjmenoval Šuta.

Potíže mají dle jeho slov i největší české kadeřnické salony. „Mnohé kadeřnice doba covidová vyhnala ze salonů. Pronajímají si byty, kam si vodí zákazníky,“ nastínil situaci v oboru.

Lyžování v libereckém skiareálu Ještěd. Ilustrační foto.
Lanovka i sjezd. Lyžařské areály navzdory pandemii chystají nové projekty

Již pouze na objednávku nyní klienty bere také Wunschová. „Dříve byli pánové zvyklí, že přišli, posadili se a počkali, až na ně přijde řada. To teď nejde. Domnívám se, že mnohé odradil právě i objednávkový systém, i když pomalu si zvykají a začínají ho mít v oblibě,“ podotkla kadeřnice.