Vinařům však situaci zkomplikovalo zpožděné dozrávání hroznů. „Někteří jsou v obavách, zda stihnou vyrobit víno dostatečně včas, ale určitě to zvládnou,“ uvedl ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec.
V minulém týdnu sklízeli hrozny na Svatomartinská vína ve vinařství Znovín Znojmo. „Zatím vše nasvědčuje tomu, že množství a cukernatost bude odpovídat dlouhodobému průměru. Očekáváme jemně pikantní kyselinku,“ sdělil Pavel Vajčner, ředitel vinařství, které má vinohrady na Znojemsku a Hustopečsku.
Se sklizní hlavních odrůd Müller Thurgau a Muškát Moravský v Bzenci a Sedleci začali i ve vinařství spadajícího pod skupinu Bohemia Sekt. „Momentálně se výborně daří bílým odrůdám. Zdá se, že bude i dostatek přívlastkových vín,“ nastínil vinohradnický manažer společnosti Josef Svoboda.
Vinohradníkům pomohlo teplé a suché počasí na začátku září. Podle odborníků se příznivé podmínky rychle projevily na zrání bobulí. Například v největší vinařské obci republiky Velkých Bílovicích. Podle analýzy tamní firmy BS vinařské potřeby se v polovině září cukernatost napříč bílými odrůdami zvýšila průměrně o dva stupně během jednoho týdne. Modré odrůdy však měly v průměru pouhých šestnáct stupňů. Pro přívlastková vína je třeba dosáhnout alespoň devatenácti.
V Brně vařili pivo jako za Napoleona. Podle postupu legendárního Poupěte
Množství sklizených hroznů bude podle prvotních odhadů odpovídat dlouhodobému průměru, podobně jako v loňském roce. „Z hlediska aromatičnosti hrozny odrůd jako Müller Thurgau a Muškát moravský vypadají moc dobře, jsou krásně voňavé,“ řekla Iva Šantavá, ředitelka vinařství Víno Blatel.
Husa v kampani
Pokud se výrazně nezhorší situace kolem covid-19, po roční pauze se vrátí svatomartinské akce a košty k 11. listopadu, které loni organizátoři kvůli pandemii zrušili. Včetně tradičního otevírání těchto mladých vín v centru Brna. Vinařskému fondu se ozývají i další pořadatelé. „Zaznamenáváme chuť znovu nastartovat svatomartinské oslavy. Také obchodní řetězce mají o Svatomartinské víno zájem. V následujících týdnech uvidíme, jaká bude poptávka v gastronomii, kde je situace komplikovanější,“ popsal Machovec.
V nadcházející kampani dají větší prostor i samotné svatomartinské huse, která je s oslavami nerozlučně spojena. „Po dvou letech máme připravený nový vizuál, a pokud mohu říct, tak maličko bláznivější. V kampani nebude chybět husa, nikoliv na pekáči, ale přímo jako aktér,“ naznačil ředitel Vinařského fondu.
V reakci na opožděný začátek vinobraní oproti posledním letům je posunuté i první hodnocení vín ucházejících se o značku Svatomartinské ročníku 2021, a to na 25. října. Loni se na trh dostalo 312 vín od 74 vinařů a vinařských firem a celkem 1,75 milionu lahví, což byl asi dvacetiprocentní meziroční pokles. „O to rychleji ale vinaři Svatomartinské vyprodali,“ podotkl Machovec.
Pod značkou Svatomartinské lze vyrábět pouze vína povolených odrůd a jejich cuvée. U bílých vín se jedná o nejčastější Müller Thurgau, dále Veltlínské červené rané, Muškát moravský, u růžových o Modrý Portugal, Svatovavřinecké a Zweigeltrebe, u červených o Svatovavřinecké a Modrý Portugal.