Že by však vrátní u bran závodu měli pohodičku, to se říct nedá. Po deváté hodině bylo u brány číslo 8 poměrně živo. Do areálu mířila v průměru dvě auta za minutu. Kdo tedy míří dovnitř, když začala hromadná odstávka? „V takových situacích nastupují na linky opraváři, údržbáři a zkrátka lidi, kteří provádějí údržbu různých zařízení ve firmě. Dál taky uvnitř fungují externí firmy včetně třeba těch stavebních. Takže úplné mrtvo tu rozhodně není, i když znát to je. Kdyby výroba normálně jela, stály by tu klidně i fronty aut,“ vysvětlili dva vrátní, kteří kontrolovali auta vyjíždějící ven z areálu. Uvnitř pracují také ti, kteří montují nové linky pro výrobu elektromobilů, či nastavují výrobní roboty.

Vadí to těm, co splácí

Ivan Ciprijan pracuje v logistickém oddělení. V pondělí dopoledne jsme jej potkali u jedné z bran areálu. Na čtrnáctidenní volno si nestěžuje. Rád si odpočine. „Dostáváme 80 procent z platu, to je pro mě pořád dost. Jsem svobodný a vystačím si s tím. Nelíbí se to kolegům, kteří svobodní nejsou a především něco splácí. Ti budou mít problémy,“ vysvětluje zaměstnanec škodovky. Co bude za 14 dnů, zatím neví. „Máme být připraveni na telefonu,“ krčí rameny.

Automobilka Škoda Auto. Ilustrační foto.
Škoda prakticky zastavila výrobu. Zaměstnanci berou 80 procent platu

Informace o výši náhrady potvrdil i šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík. „Zůstávají doma za 80 procent průměrného platu, do kterého spadají například i mimořádné roční bonusy. Náhrada mzdy tak zhruba odpovídá dennímu výdělku,“ uvedl Povšík.

S tím je spokojen i Jan Fink, který na expedici dojíždí ze 30 kilometrů vzdáleného Nymburka. „Že jsme doma, mi nevadí. Přítelkyně už mi naplánovala, že budu malovat byt,“ říká s úsměvem. Podle jeho informací půjde do práce pouze první listopadový týden a pak už do konce roku stejně jako další škodováci zůstane doma. „Ale myslím si, že pak už budeme dostávat jen 70 procent ze mzdy,“ myslí si Fink.

Pro nucený pobyt doma žádná omezení od zaměstnavatele nemají. „Pokud by se něco změnilo a šli jsme třeba do práce dřív, tak zasílají sms zprávy s předstihem. Například ve středu už bychom věděli, že od příštího týdne zase nastupujeme,“ vysvětlil.

Parkoviště pro elektromobily

Čilý ruch je na staveništi vedle brány číslo 8. Tam se výroba rozhodně nezastavila. „Bude tu parkoviště pro škodovku, které bude mít řadu elektronabíječek. S výrobou elektromobilů musí samozřejmě vyrůst i tyto typy parkovišť a je nejvyšší čas na jejich budování,“ vysvětlil Petr Sork, řidič stavební firmy podílející se na výstavbě parkoviště.

Přitom vedlejší už dávno dokončené zaměstnanecké parkoviště je z velké části neobsazené. A takový pohled zřejmě do konce roku nebude zdaleka výjimečný.

Chcete si nechat opravit auto? Tak počítejte s tím, že si nejenom připlatíte, ale také nějakou dobu počkáte.
Další rána pro Čechy: Autoservisům chybí náhradní díly, opravy se protahují

Propouštět se nechystají

Zatím není jasné, jak to bude v dalších týdnech a měsících s nasazením agenturních pracovníků. O ty kmenové, trvale žijící ve městě či dojíždějící z okolí, však firmy přijít nechce. ČTK to potvrdil vedoucí komunikace podniku Škoda Auto Tomáš Kotera. „Naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy našich zaměstnanců," řekl Kotera. Zároveň předpokládá, že dodávky polovodičů se v druhé polovině roku 2022 budou opět stabilizovat. Celá situace spojená se zásobováním by se měla následně zklidnit.

Automobilka Škoda Auto. Ilustrační foto.
Škoda prakticky zastavila výrobu. Zaměstnanci berou 80 procent platu

Do konce letošního roku a v první polovině toho příštího se však může stát, že zaměstnanci ještě několikrát zůstanou doma.