Švédská nábytkářská firma otevřela úderem deváté hodiny ráno a do pár sekund měla čekající uvnitř. Vešlo by se jich i dvakrát tolik! Tomáš z Frýdecko-Místecka stál u vchodu do prodejny IKEA včera po ránu na čele. Karla z Ostravy přišla až po otevření a oba na tom nakonec byli víceméně stejně. 

„Před koronou jsme odprodali staré skříně z dceřiného pokoje a skoro dva měsíce se ji tam hromadily poházené věci. Už bylo načase pořídit nový nábytek,“ vysvětlil první zákazník čekající na otevření ostravské pobočky švédského nábytkářského řetězce v Shopping Parku v Zábřehu.

Ta zůstala – tak jako další velké prodejny – uzavřená kvůli čínské nákaze bezmála dva měsíce. Její zprovoznění přišlo s postupným uvolňováním zákazů a ujít si to nenechali zejména mladší ročníky. A též kamery; jedna v ruce příslušníka bezpečnostní služby, druhá pak patřila televiznímu štábu.

„To si snad dělají kozy?“ konstatovaly hezky po ostravsky Iveta se Sylvou při pohledu na frontu táhnoucí se od IKEA až k vedlejšímu vstupu do sousední nákupní galerie. A s příchodem deváté hodiny ranní to šlo ráz naráz, všichni zmizeli uvnitř. Jen dezinfekce rukou u vstupu klienty lehce zpomalily.

„Počítáme je pomocí kamery a teď je tady okolo dvou set lidí,“ řekl Peter z pozice marketingového manažera deset minut po otevření pobočky. V té stály nachystané prodavačky i informátorky, některé i s obličejovými štíty. Zavřeny ovšem zůstala její restaurace včetně automatů na pití i dětský koutek. 

Maximální počet zákazníků stanovila IKEA na šest stovek. „Tohle nic není, máte to vidět v soboty, neděle,“ odtušil u pokladen Jarek z ochranky marketu. Ostravskou pobočku tedy navštívila za první hodinu provozu jen asi třetina možných kupujících (před koronou jich chodívalo asi 2500 denně).

„Kdybych nemusela, nešla bych ani náhodou…“ nechala se slyšet Karla. Je malířkou a spěchala pořídit rámy na obrazy pro klientku, které se blíží narozeniny. Potřebovala si je sama prohlédnout, zda jsou vhodné. Jiní nakupující šli prakticky najisto – z online katalogu měli vybráno a často i objednáno.

„Vyzvednutí zabalených skříní by nás stálo asi o čtyři stovky navíc a dovoz domů by vyšel ještě jednou tolik,“ vysvětloval Tomáš, proč vybral cestu klasického nákupu. Do neděle IKEA prodávala jen po internetu a zájem byl podle manažera Petera enormní. Lidé chtěli dokonce kompletní kuchyňské linky.