Jaký dopad má koronakrize na Zámecký pivovar ve Frýdlantu?
Bylo to jedno z nejtěžších období novodobé historie pivovaru. Po 13. březnu se zcela zastavil prodej. Obrat nám klesl o 90 procent. Následné měsíce duben a květen již byly lepší. V pivovaru jsme se zabývali především záchranou cca 400 tisíc piv, které by do června nevydržely. Stočili jsme je do plechovek. Následně jsme měli starost, jak získat prostředky na nové navaření stejného množství piv na červen. Pivo u nás leží minimálně 30 dní, takže v dubnu, v době největší krize, jsme řešili, jak navařit pivo na červen. Naštěstí se to díky vstřícnosti některých dodavatelů a přístupu zaměstnanců povedlo.

Dosáhli jste na finanční kompenzace od státu?Marek Vávra.Zdroj: Deník / Petr Zbranek
Ne. Jen finanční úřad nám odložil platby DPH, za což jsme vděční, jinak nic. COVID 1, COVID 2 jsme nečerpali. Antivirus byl nastaven špatně, kdo měl tak velké propady tržeb, nemohl platit odvody a tím na něj neměl nárok. V jiných státech pomohli těm nejpotřebnějším, tento program pomohl jen méně zasaženým firmám nebo velkým a bohatým firmám.

Zaregistrovali jste vlnu solidarity?
Ano. Moc děkuji našim věrným zákazníkům. Z internetových aktivit to byl především portál Zachraň pivo kytínského pivovaru pana Pomahače. Zvedl vlnu zájmu a přiblížil starosti malých pivovarů lidem. Těm nejmenším se zásobami piva do 500 hektolitrů to hodně pomohlo.

Jak to vypadá s obnovou pivovaru a okolního komplexu?
Nyní se soustředíme na výrobu piva a jeho prodej v jiných obalech než sudech. Krize ukázala, že to byl správný směr, jak diverzifikovat riziko.

Co se podařilo udělat přes zimu a jaké máte plány do budoucna?
V letošním roce jsme měli v plánu v hojné míře Albrechta exportovat. Uvidíme nyní v červnu dle objednávek partnerů ze zahraničí, jak se situace bude vyvíjet. Cílem je prodat v České republice 9 000 hektolitrů a v zahraničí 4 000 hl piva. Máme na to ještě sedm měsíců.

Jaké druhy piv máte aktuálně v nabídce? Které patří mezi nejpopulárnější?
Nyní máme výčepní desítku, kterou kupují především pražské restaurace a liberecký Azyl. Jedenáctka ležák je naší nejoblíbenější klasikou. A Kateřinu tmavý ležák nyní pouštíme do prodeje. Další piva budeme vařit v průběhu léta.

S jakým ohlasem se setkalo nealkoholické pivo Zero?
Ohlas je velký, až nás to mile překvapilo. Koronavirové období alespoň umožnilo vznik tohoto piva. Je velmi odlišné od nealko piv průmyslových pivovarů. Je to pivo v bio kvalitě bez chemie, cukru a tetrahopu. Je tam jen jizerská voda, chmel, slad a kvasnice.

Jak hodnotíte situaci v pivovarnictví? Myslíte, že menší pivovary se dokážou se situací vyrovnat?
Nejvíce toto těžké období nesly pivovary naší velikosti s výstavem mezi 7 a 30 tisíci hektolitry, které nemají zásadní odběr piva od supermarketů a jsou závislé na restauracích. Menší pivovary prodaly pivo přes okénko a e-shop. Větším se zvýšily tržby v supermarketech o 15 – 30 procent a dopad na tržbách nebyl tak fatální.