Podle obchodního ředitele Plzeňského Prazdroje se nedá říct, že by inflace zahýbala se spotřebitelskými trendy. „Ty jsou v posledních letech stejné. Stále roste zájem o ležáky a prémiová piva. Nesouvisí to ale nutně s vyšší stupňovitostí, lidé se přiklánějí k plné chuti piv, oceňují také výraznou hořkost. A významně roste zájem o nealkoholická piva včetně ochucených nealko radlerů,“ popisuje Tomáš Mráz.
Mírným zdražením řešil na konci roku situaci Budějovický Budvar. „Koncem roku jsme museli přistoupit ke zdražení našich výrobků, protože dramaticky stouply ceny energií, surovin a obalů. Nicméně pokud se podíváme na poslední čtvrtletí roku 2022, tak vidíme velmi slušnou návštěvnost u restaurací, a to hlavně ve větších městech. V retailu vypadá situace také relativně stabilně. Nicméně situaci pozorně monitorujeme, protože zdražení většiny piv se v obchodech projevilo naplno teprve od začátku roku 2023,“ říká specialistka interní komunikace Budějovického Budvaru Veronika Pauknerová.
U konkurenčního Plzeňského Prazdroje řeší změnu v chování zákazníků. „Poslední více než dekádu pozorujeme postupný přesun lidí od čepovaného piva k tomu balenému. Proto se snažíme podporovat hospody, aby se jim hosté vraceli. A to nejen tím, že jim dodáváme pivo a výčepní zařízení, ale pomáháme jim i s rozvojem jejich podnikání od školení personálu, přes vylepšení interiéru a exteriéru až po poradenství v oblasti skladby menu, propagace a dalších aktivit. To platí i v době vysoké inflace, která zvláště razantně dopadá právě na gastro sektor,“ vysvětluje Mráz, který pozoruje, že tato strategie přináší výsledky.
„Z reakcí hospodských vidíme, že když zlepší své služby, hosté se jim vrací a přicházejí i noví. A to má pozitivní vliv na jejich tržby i na prodeje piva.“
V Plzni proto vůbec neuvažují o něčem takovém, jako je změna technologie výroby, aby firma ušetřila náklady. „V žádném případě nechceme šetřit na kvalitě našich piv. Zakládáme si na tom, že je vaříme z těch nejlepších surovin a podle tradičních receptur. Tak, abychom našim spotřebitelům nabídli vždy skvělý zážitek. V tom budeme pokračovat i do budoucna,“ je přesvědčený Mráz.
A striktní tón zaznívá i z Českých Budějovic: „Sláva a věhlas našich ležáků je založena na tradici a umu našich sládků. Co se týká výroby piva jako takového, kompromisy v kvalitě nepřicházejí v úvahu. Budeme nadále vařit naše pivo stejně a dávat našim zákazníkům tu nejvyšší kvalitu. Což neznamená, že se nesnažíme hledat úspory a vyšší efektivitu mimo hlavní výrobní proces, což povede ke snížení nákladů. Například využití možností fotovoltaiky a opatření na snížení energetické náročnosti,“ přibližuje za Budvar Veronika Pauknerová.
Kvalita na prvním místě
Další silný český výrobce, smíchovský pivovar Staropramen, zastává podobný náhled. „I cenově dostupnější piva z naší nabídky jsou kvalitní. Například výčepní pivo je levnější než ležák nebo speciální pivo, protože se jedná o jinou pivní kategorii. Kvalita piva je pro nás vždy na prvním místě a rozhodně se z ní nechystáme žádným způsobem slevit,“ ujišťuje tisková mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová.