V uplynulých dvou letech jsme si zvykli nakupovat on-line. Napříč všemi tržními segmenty a věkovými skupinami. Samozřejmě s velkým přispěním covidové situace. Podle průzkumů se téměř 2/3 online nákupů přesunuly na displeje našich chytrých telefonů. Silným trendem je také výrazné posilování systému omni-channelu. Čím dál více firem spouští anebo již spustilo dva na sobě nezávislé prodejní kanály – kamenný obchod a e-shop.

Česká (nejen) e-commerce roste

Většina předních online subjektů se shoduje, že vývoj e-commerce u nás v uplynulých dvou letech prakticky přesně kopíroval všechny epidemické vlny, respektive s nimi spojená proti-epidemická opatření. Nejvíce na to logicky doplatily kamenné prodejny a provozovny. I přes všechna omezení a zákazy, e-commerce za uplynulý rok v České republice rostla.

Koronavirová pandemie naučila Čechy nakupovat přes internet, a platí to i v segmentu, který býval typicky „kamenný“:  prodej oblečení a obuvi
Obchody jsou otevřené. Lidé ale dál oblečení a boty kupují přes web

Ten, kdo měl vedle kamenného obchodu současně i e-shop, byl ve velké výhodě. Zatímco v roce 2020 jsme mohli sledovat v některých odvětvích až dvojnásobný růst, v minulém roce 2021 jsme trochu „vystřízlivěli“ (mírný meziroční pokles), nicméně i tak celkový obrat za minulý rok v oblasti e-commerce stoupl o 14 procent.

Zajímavý pohled řečí čísel

Nejlépe si to můžeme prezentovat na tvrdých datech, číslech. Obrat české e-commerce za loňský rok (2021) představuje 223 miliard korun. Což je výše zmíněný 14procentní nárůst oproti roku 2020, který vykazoval obrat „jen“ 195 miliard korun. Současně to však stále představuje nárůst o 26 procent oproti roku 2019, který měl obrat 155 miliard korun.

A opět, již předcovidový rok 2019 vykazoval také obrat s nárůstem dalších 15 procent oproti roku 2018. Když se na to podíváme z širšího časového horizontu: rozdíl v celoročním obratu z roku 2018 (135 milionů korun) oproti roku 2021 (223 milionů korun) činí v oblasti e-commerce 65 procent, tedy dvoutřetinový nárůst během posledních 4 let.

Nárůst e-shopů byl nevyhnutelný

Daný stav a silný nárůst se odrazil též v počtu e-shopů. Zatímco na jaře 2020 bylo v České republice zhruba 45 tisíc aktivních e-shopů, na konci minulého roku počet vzrostl na 50 985 e-shopů. To představuje nárůst o zhruba 13 procent. Zajímavostí je, že číslo velice těsně koreluje s nárůstem obratu e-commerce v loňském roce 2021.

Milovníci piva se musejí připravit na další vlnu zdražování zlatavého moku. Po podzimním růstu se cenovky v hospodách a obchodech pohnou i na jaře
Pivo Čechům opět zhořkne. Chystá se další zdražování, někde i o desetinu

Vedle vzniku nových e-shopů jich v uplynulých dvou letech (2020 a 2021) také dost zaniklo. Jednak šlo o subjekty, které se nedokázaly přizpůsobit rychle se měnící situaci na trhu. Na druhé straně se jednalo též o nově vznikající nebo transformující se e-shopy, které chtěly prostě jen využít situace s vidinou snadného, rychlého zisku. Trh online se tak vlastně pročistil.

Růst máme ale ne bez překážek

Nejúspěšnější české online subjekty typu: Alza, Zásilkovna, Mall, Rohlík nebo Dáme jídlo hlásí za uplynulá období vynikající obchodní výsledky. Segment e-commerce roste a růst bude. Nicméně současná situace nám ještě dost zamíchá kartami. Jsme na prahu velkých změn.

Protiepidemická opatření, úsporné státní balíčky a zvyšování úrokových sazeb ČNB. Prudký růst inflace, cen energií a zdražování všeho: od jídla, stavebních materiálů, pohonných hmot, nájmů a nemovitostí obecně – povede k menší ochotě utrácet a to napříč celou společností. Nakolik se to dotkne e-commerce a e-shopů jako takových lze v tuto chvíli zatím jen spekulovat.

Nákupní týden.Nákupní týden.Zdroj: DeníkAkce Nákupní týden Deníku se koná od 14. do 20. března 2022
Máte obchod nebo e-shop, zajímavý produkt nebo službu? A právě proto se staňte součástí Nákupního týdne Deníku. Obraťte se na manažerku projektu Martinu Bernardovou (martina.bernardova@vlmedia.cz, 775 422 102), která vám se vším pomůže. Další informace pak najdete na webu nakupy.denik.cz.