Štěpán Kočí se stavebnictví věnuje celou svou kariéru, a to už je téměř třicet let. Řemeslo „zdědil“ po otci. Přidal však k němu i chuť zkoušet, vynalézat, experimentovat. To ho přivedlo mimo jiné i k vývoji nové lehké betonové směsi, použité prvně na stavbě administrativní budovy ve Strančicích. Ta v roce 2018 získala Českou cenu za architekturu a nyní je i sídlem společnosti KM Robotics, která vznikla s cílem přispět k modernizaci stavebnictví. S nabídkou spolupráce pak oslovil talentovaného programátora Jakuba Maršíka.

Zároveň si roce 2015 v mladoboleslavské automobilce koupil vyřazeného robota a začal zkoumat možnosti jeho využití ve stavebnictví. Šlo přitom nejen o zrychlení a zpřesnění zdění, ale také o řešení dlouhodobého nedostatku kvalifikovaných zedníků na stavbách. O dva roky později následovalo úspěšné předvedení demonstrátoru, na základě kterého projekt před čtyřmi lety podpořila společnost Wienerberger.

Kasalova pila
Stoletá tradice. Pilu v Jindřichově Hradci provozuje rodina již čtyři generace

Ještě předtím však záměr kladně posoudila společnost IdeaSense a nastoupila do projektu jako koordinátor. Společnost pak napomohla také při tvorbě obchodního modelu služby. Díky tomu se zrodil základ budoucího obchodního modelu, založeného na důkladném poznání potřeb stavbařů. A tvůrci také dostali jistotu financování ve výši 60 milionů korun, určených na další vývoj a rozběh sériové výroby v příštím roce.

Partneři získali patent na tzv. robotickou cihlu jako materiál pro práci zdícího robota. Je specifická tvarem i použitým materiálem. Vývoj podpořila Technologická agentura ČR a Český institut informatiky, robotiky a kybernetiky při ČVUT.

Jak uvádí Štěpán Kočí, i když v poslední době došlo k velkému zvýšení cen jak materiálů (např. hliníku), tak i technologií (čipy, senzory apod.), projekt má podle propočtů společnosti IdeaSense nadále ekonomický smysl.

A lidem, kteří také uvažují o vlastním podnikání, radí: „Je přínosné včas identifikovat strategického partnera, který pomůže při financování záměru, při mapování trhu. O úspěchu myšlenky často rozhoduje obchodní model, ale základem je inovace produktu či služby. Je důležité přijít s něčím novým.“