Vydržet měsíc zcela bez alkoholu zkouší stále více hlavně mladých lidí. Podle průzkumu agentury Ipsos, se do kampaně, která začala před devíti lety, zapojuje každý třetí člověk ve věku od osmnácti do šestadvaceti let. Je mezi nimi například Jindřich Kabelka z Brna. „Uvědomil jsem si, že sklenička či dvě večer jsou pravidlem, mezitím jsou další akce. Chci si vyzkoušet, zda už nejsem za hranou. Zatím to jde,“ je odhodlaný vydržet do konce.

Věra Příkaská letos přesvědčila i manžela. „Chvíli se zdráhal, že má vše pod kontrolou. Pak ale, aby mi to dokázal, nakonec kývl,“ směje se.

Milion Čechů, tedy zhruba každý sedmý dospělý, se pohybuje za hranou rizikového pití alkoholu.
Děsivá statistika: Češi pijí příliš. Sedm tisíc z nich to každý rok stojí život

Stále populárnější akce však představuje problém pro výrobce a prodejce alkoholu. Ať už jde o hospody či hypermarkety. „Suchej únor je pro nás jen další hřebíček do rakve. Dva roky se potýkáme s dopady covidových opatření, tržby spadly na polovinu a kvůli suchému únoru očekáváme další propad. Nebojím se říct, že už je to boj o přežití,“ dělal si starosti Miroslav Harašta, ředitel řemeslného Pivovaru Znojmo, který provozuje i vlastní restauraci.

Podle ekonoma Lukáše Kovandy letošní únor připraví prodejce na tržbách za alkohol o 730 milionů korun. Ve výpočtech zohlednil i fakt, že mnoho dobrovolných abstinentů vydrží bez pití déle, než jen do konce února. „Podle zprávy společnosti Alkofakta, která akci zaštiťuje, část účastníků pokračuje v abstinenci i v březnu, dubnu či květnu. Ještě v květnu se alkoholu nedotkne dvanáct procent účastníků, což odpovídá čtyřiaosmdesáti tisícům osob,“ zdůvodnil své výpočty Kovanda.

Popularita nealkoholických náhražek stoupá

Radovat se z akce Suchej únor mohou ale naopak výrobci a prodejci stále populárnějších nealkoholických náhražek. Víno nevyjímaje, zvýšený zájem zaznamenali v těchto dnech ve vinařství Vinselekt Michlovský z Rakvic na Břeclavsku. Patří spíš k výjimkám, jež víno bez alkoholu vyrábí.

„V únoru vzrostla poptávku po vínu bez alkoholu zhruba o třicet procent. Je to jen malá část naší produkce, ale akce na to naše klienty upozornila,“ uvítal manažer prodeje vinařství Milan Fifka.

Burčák, prodej , ochutnávka. Ilustrační foto
Prodejci burčáku jsou podle kontrol poctiví. Neprošel jediný mošt z Maďarska

Na oblibě získají také exotické náhražky alkoholických drinků pocházejících třeba z kvašených čajů. Mezi vyhledávané patří v současnosti Kombucha, do jejíž výroby se pustili v brněnské firmě Loklok. Nápoj stáčí do lahví i na výčep. Fermentují jej čistý i s příchutí zázvoru či maté a rudé maliny.

„S kombuchou jsem se seznámil v Austrálii, kde jsem pochopil, že jde o nápoj, který hýbe společností. Chceme ukázat, že kdo se chce bavit, nemusí pokaždé sáhnout jen po alkoholu. Jde to i zdravě, aniž by člověk přišel o chuť,“ má jasno jeden ze zakladatelů Lokloku Michal Ďuriník.

Oblibu u tuzemských abstinentů získává i yerba maté v čajové i studené podobě. Výrobci se inspirovali v jižní Americe. Jde o přírodní povzbuzující nápoj nahrazující umělé energy drinky. V nabídce se objevují i čajové panáky, které si sílou čajového kofeinu nezadají třeba s panákem pálenky.

V baru Autentista se specializují na autentická vína.
Autentická vína. To je pro dvojici podnikatelů nejen obživa, ale i láska a vášeň

„Z čaje se stává party nápoj, který do sebe můžete kopnout na baru, a možná s vámi zatřese víc než kdekterá pálenka,“ přiblížil nový český výrobek Jaromír Horák, tvůrce nápoje Samurai Shot.

Nad věcí zůstává šéf Znovínu Znojmo Pavel Vajčner. „Suchej únor si vzhledem k profesi nemůžu dovolit. Zařídil jsem to tak, že piju suchá vína,“ odlehčil ředitel vinařství Vajčner.