ON-LINE reportáž ke koronaviru najdete ZDE.

Pražští hygienici sice sledují historii kontaktů každého nového nakaženého, neevidují však u něj konkrétní profesi, s výjimkou pracovníků sociálních služeb. Maloobchodní řetězce přesto ujišťují, že bezpečné zůstávají všechny jejich obchody a žádný z nich není nutné uzavřít.

Redakce ví o pozitivně testované pokladní z jedné pražské pobočky sítě Tesco, kde údajně onemocnělo i několik jejích kolegů. Mluvčí společnosti Václav Koukolíček sdělil, že pracovníků s pozitivním testem má firma „velmi malé množství, v řádu jednotek.“ Neupřesnil ale, zda v rámci Prahy, či celé země.

Společnost podle Koukolíčka dělá pro bezpečnost zákazníků i personálu maximum, což ostatně tvrdí všechny velké řetězce.

Samozřejmostí je podle nich zvýšená míra i frekvence úklidů včetně dezinfekce povrchů, zejména madel košíků a vozíků či pásů u pokladen. A také speciální ochranná plexiskla u pokladen. „Kromě nich jsme instalovali i speciální zástěny při samoobslužných pokladnách. Hygienické podmínky jsou v našich obchodech pravidelně kontrolovány hygieniky,“ zdůraznil Koukolíček.

Prodavač se nakazil v rodině

Jednoho pozitivně testovaného zaměstnance aktuálně eviduje v metropoli Lidl. Pracovník prodejny v Praze 4 se prý nakazil s největší pravděpodobností v rodině. „Od jeho poslední směny v prodejně a potvrzením nemoci uplynuly tři týdny. Stejně jako všichni kolegové v prodejnách nosil ochranné rukavice a roušku a nejevil žádné příznaky nemoci,“ uvedla mluvčí společnosti Lidl Zuzana Holá. Nikdo z kolegů nemocného tak nemusel do preventivní karantény.

„Prodejnu jsme neprodleně po oznámení důkladně vydezinfikovali,“ dodala Holá, podle níž povolili pokračování provozu v obchodě hygienici.

Lidl v rámci preventivních opatření proti epidemii mimo jiné žádá zákazníky u pokladen, aby upřednostnili platbu kartou. Zaměstnanci od firmy dostali kromě vitaminového balíčku a pravidelného přísunu ovoce několik kusů ochranných roušek a respirátor. Další dodávky ochranných prostředků firma připravuje.

Mimořádné náklady? Sto milionů

Albert hlásí také jednoho nemocného – brigádníka noční směny. „Již na začátku krize jsme rozdělili pracovníky ve větších obchodech na dvě části, které trvale pracují na společných směnách. Tento systém nám umožní v případě pozitivního nálezu poslat celou jednu část zaměstnanců, kteří pracují společně, do karantény. Zároveň máme připravenou proceduru, při které bychom celý obchod nechali plošně dezinfikovat specializovanou firmou,“ informoval zástupce řetězce Jiří Mareček.

Řetězec měl podle něj jen za první měsíc nouzového stavu celostátní mimořádné náklady kolem sta milionů korun. Šlo o výdaje za dezinfekci a ochranné pomůcky, informační letáky, cedule či nálepky, termokamery na měření teploty zaměstnanců či krizové bonusy pro zaměstnance.

I rohlíky je třeba zabalit

Zatím nulový počet případů v Praze hlásí Kaufland a Penny. „Vysvětlujeme si to vysokou mírou preventivních a hygienických opatření. Naši regionální dodavatelé například balí veškeré své produkty ještě před doručením. Náš lokální pekař, který zásobuje většinu našich prodejen v Praze, balí předem i rohlíky,“ řekl mluvčí Penny Tomáš Kubík.