Letos se ale k tradiční oslavě prvních vín ročníku přidává i další aspekt – ekonomický. Po dvou těžkých letech, kdy byly nejenom v době svatého Martina zavřené restaurace a nekonaly se veřejné oslavy, se tuzemští vinaři snaží opět nadechnout. A prodej prvního vína ročníku 2021 je pro ně i první větší výdělek.

Kupte a podpoříte

Zájem producentů je vidět i v číslech: na trh by se mělo letos dostat 2,34 milionu lahví svatomartinského. To je nejenom o 400 tisíc víc než v loňském podzimním lock-downu, ale zároveň bude mírně pokořen i rekord v počtu dodaných svatomartinských vín z roku 2016.

Pálenice v Hovězí. Ilustrační snímek
Pálenice hlásí příval švestek. Z kotlů už teče slivovice, cena se nezměnila

„Překonání dosud nejsilnějšího ročníku o 4000 lahví je samozřejmě jen symbolické, ale v životě jsou to často právě takové zdánlivě nepodstatné drobnosti, které dodávají lidem sílu a elán se dále o něco snažit a překonávat obtíže,“ říká šéf Vinařského fondu Jaroslav Machovec.

Na dva roky trvající pandemii doplatily hlavně menší a střední vinařské podniky, které nemohly dodávat do restaurací. Nyní proto doufají v podporu věrných zákazníků. Přestože jim rostou náklady na energie či mzdy, v případě svatomartinských vín producenti zdražovat nechtějí.

„Většina vinařství zachová stejnou cenu jako v loňském roce,“ potvrzuje šéf Vinařské unie a zároveň šéf největšího tuzemského producenta Bohemia Sekt Ondřej Beránek.

Později, ale dobře 

A jaká byla letošní úroda, kterou dnes poprvé lidé ochutnají? Sklizeň začala až v polovině září, o čtrnáct dní později, než bylo zvykem v posledních letech. Posun zavinily chladné jarní měsíce, které zpozdily rašení révy. To se ale nakonec ukázalo jako šťastný zásah přírody. Moravské vinice tím unikly jarním mrazům, které potrápily například Francii i další tradiční vinařské země v Evropě.

Víno a vinná réva, ilustrační foto
Sevar, Blauburger. Vinaři na jihu Moravy dávají šanci netypickým odrůdám

Proti tomu září a částečně říjen byly teplotně nadprůměrné a došlo ke střídání teplých dnů a studených nocí, což má u moravských vín pozitivní vliv na aromatiku. Milovníci „voňavek“ si tak letos přijdou na své. A to nejenom u svatomartinských vín, ale i klasických ročníkových, která se objeví na trhu až na jaře.

Letošní svatomartinská vína budou kromě jiného zajímavá i tím, že 80 procent lahví bude pod šroubovým uzávěrem, a vývrtka tak letos téměř nebude potřeba.