Vliv na zakázky v továrně měla už pandemie koronaviru, která zapříčinila výrazný pokles zahraničních zakázek, které podniku tvoří až sedmdesát procent. „S odstupem času mohu říct, že ne že by se zahraniční obchod nevracel, pořád jde ale o kusové zakázky,“ říká obchodní manažerka společnosti Delicia Věra Eschnerová.

Miroslav Borák mladší (vlevo) je jednatelem společnosti Borák Development. Uprostřed je jeho bratr Petr Borák, generální ředitel luhačovického hotelu Augustiniánský dům a vpravo Roman Taťák, obchodní a marketingový ředitel hotelu
Řídit firmu v těžkých časech? Chce to víc makat a být kreativní, říká podnikatel

Ročně se v Hořovicích vyrobí zhruba 550 kusů těchto hudebních nástrojů, které jsou produkovány podle původního postupu výroby z roku 1920. Další zakázky by tak mohlo přinést technické vylepšení jejich výrobků.

„Počet ročních prodejů se zatím daří udržet. Nicméně se nám díky veletrhu v italské Cremoně podařilo navázat spolupráci s jinými výrobci, která nám pomůže vylepšit mechaniku nástroje tak, že může být více využitelný na konzervatořích. Jde o takzvaný konvertor, který chceme začít do našich výrobků dodávat,“ vysvětluje Eschnerová s tím, že by tento prvek mohl přivést další zákazníky především z českého a slovenského trhu.

Dvě provozovny sloučí do jedné

S příchodem energetické krize i v Delicii pociťují hlavně tlak na náklady spojené s výrobou. Před krizí měli v továrně výrobu rozdělenou na dvě provozovny. Jednu z nich nyní musí zavřít. „Dřevovýroba, kovovýroba a výroba měchu probíhala v provozovně na Sklenářce a konstrukce samotných akordeonů a ladění se prováděla v provozovně v ulici Buková, kde máme i opravnu. Snížení nákladů jsme vyřešili tak, že druhou jmenovanou provozovnu přestěhujeme do Sklenářky,“ pokračuje manažerka.

Cílem je dostat veškerou kompletaci akordeonů pod jednu střechu výrobní haly, kde také investovali do výměny oken. „Budeme to mít jednodušší, že se bude vytápět jen jedna budova. Počítáme s výraznějším snížením nákladů na energie,“ podotkla Eschnerová.

Gočárova třída v Hradci Králové bývala rájem nakupujících. Podnikatelé dnes konkurují dvěma velkým obchodním centrům.
Covid, drahé energie, konkurence obchoďáků. Malé podniky často bojují o přežití

Manažerka připomněla, že vysoká kvalita hořovických akordeonů se vyrovná té zahraniční a vyslovila přání, aby ryze české akordeony Delicia zůstaly i nadále hlavně v podvědomí českých či slovenských hráčů. Zároveň vyjádřila lehkou obavu, že v Česku řemeslu výroby hudebních nástrojů hrozí zánik. „Není o něj až takový zájem. I tak věříme, že se nám podaří najít řešení, aby takto specifická výroba v Hořovicích pokračovala,“ uzavřela manažerka.