Nápojářská skupina Kofola oznámila, že už v listopadu zvyšuje ceny nápojů pro gastronomii v průměru o pět procent. Nachmelená opice se rozhodla ještě pár týdnů vyčkávat, zda dojde ke zklidnění překotné inflace.

„Jasné je, že zdražování piva se ani Nachmelená Opice nevyhne,“ konstatoval spolumajitel Nachmelené Opice Jiří Valenta, který má ve firmě na starosti ekonomiku a obchod.

Ilustrační snímek
Na zdraví! Svatomartinské šílenství je tu, počet dodaných lahví bude rekordní

„V současné době jsme zatím ceny nezvyšovali. Nechceme do cen ještě sahat z důvodu, ať potom nezdražujeme vícekrát. Proto zatím čekáme na další vývoj cen vstupů a doufáme v jejich brzké ustálení. Prognóza je, že bychom chtěli zdražit od ledna 2022, kdy už doufám budeme mít lepší přehled o růstu cen. Předpokládaná hranice zdražení našeho piva bude o 5 až 8 procent. Půjde jak o sudové, tak o lahvové pivo,“ uvedl Jiří Valenta z Nachmelené Opice.

Zdražily energie, cukr i práce

Kofola zatím zvýšila ceny pro velkoodběratele, ale do konce roku pocítíme zdražení také v maloobchodu. Důvodem je výrazný nárůst cen většiny vstupů, hlavně energií, dopravy, obalových materiálů a cukru.

„V průběhu letošního roku čelíme výraznému růstu cen většiny vstupů. Zejména pak cen energií, dopravy, obalových materiálů či cukru. Některé nárůsty jsou i dvouciferné. Zvláštní kapitolou jsou pak mzdy, u nichž musíme zaměstnancům zohlednit inflaci tak, aby nedošlo ke snížení reálného výdělku,“ potvrdil generální ředitel společnosti Kofola ČeskoSlovensko Daniel Buryš.Také Kofola se dlouho snažila navýšení nákladů nepromítat do cen, ale růst nákladů už nedovoluje udržet současnou cenovou hladinu. Kofola zažívala velmi dlouhé období cenové stability, ale nyní si v inflačním prostředí musí zvolit jinou strategii.

Ilustrační foto.
Šéf minipivovarů: Covid vyprázdnil restaurace, stát by měl přijít s kompenzacemi

Skupina Kofola s téměř dvěma tisícovkami zaměstnanců je jedním z nejvýznamnějších hráčů mezi evropskými výrobci nealkoholických nápojů. Kromě stejnojmenného nápoje Kofola, který je vlajkovou lodí firmy, patří do portfolia firmy značky Rajec, Jupí, Vinea, Jupík, Semtex nebo Top Topic. Do skupiny patří také síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Loni se její tržby pohybovaly kolem 6,17 miliardy korun.

Vratné skleněné lahve se vrací

V posledních letech byl patrný odklon zákazníků a výrobců od vratných lahví k jednorázovým. Kofola ČeskoSlovensko stále častěji přichází s tématem ekologie. Nyní Kofola představila nový projekt Cirkulka, díky kterému znovu nabídne v obchodech své nápoje ve vratných lahvích. Do obchodů a velkých řetězců začne Kofola dodávat své tradiční nápojové portfolio ve vratných skleněných lahvích.

„Ctíme princip RRR, čili Reduce, Reuse, Recycle. Česky omez, znovupoužij, zrecykluj, který tvoří základní princip při ekologickém nakládání s odpady. Poté, co jsme uvedli na trh lahve ze 100% recyklovaného plastu (rPET), jsme se nyní rozhodli přijít s konceptem snadno odnositelných vratných lahví na nealko. Naše oblíbené nápoje si tak budete moci koupit už i na doma ve vratném skle,“ vysvětluje generální ředitel Skupiny Kofola Jannis Samaras.

Víno a vinná réva, ilustrační foto
Sevar, Blauburger. Vinaři na jihu Moravy dávají šanci netypickým odrůdám

Kofola navazuje na retro nostalgii, kdy bylo běžné kupovat limonády a vody v zálohovaných lahvích a přepravkách. Inovací v tomto systému bude modulární přepravka z recyklovaného plastu s odnosným uchem na šest litrových vratných lahví. Na výběr bude Kofola, Vinea i voda Rajec.

„Udělali jsme vše pro to, aby systém vratných lahví přispěl k prodlužování životnosti obalu a minimalizaci odpadu,“ dodává Samaras s tím, že Kofola na projektu pracujeme již přes dva roky a už je připravena v nejbližších týdnech ho představit obchodním řetězcům, abychom mohli připravit novou logistiku. V maloobchodu by se zákazníci měli setkat s touto „retronovinkou“ na jaře.