Deník

Archeologové našli v pražské Dubči stopy osídlení z doby kamenné

Praha - Stopy osídlení z mladší doby kamenné našli archeologové v pražské čtvrti Dubeč. To, že místo bylo osídleno již v šestém tisíciletí před naším letopočtem, podle nich dokládají nálezy zlomku broušeného sekeromlatu a čepelky vyrobené štípáním. Archeologové na místě pracovali před výstavbou nových domů. „Movité nálezy se odvezly ke konzervaci, nemovité se zdokumentovaly," řekl vedoucí výzkumu Milan Kuchařík ze společnosti Labrys, která záchranný výzkum prováděla.

25.8.2016

Archeologický průzkum. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Jiří Kordovaník

Doklady někdejšího osídlení, tedy půdorysy po dřevohlinitých stavbách, byly podle něj i kvůli erozi velmi nízko pod povrchem, někdy jen 15 centimetrů.

Odhalené sídlištní objekty na staveništi obsahovaly hlavně zlomky z keramických nádob, které podle jejich tvaru a výzdoby datují archeologové do mladší až pozdní doby bronzové (zhruba 1300 až 750 let před naším letopočtem). Ještě o něco starší je dvojice bronzových jehlic, které vznikly ve střední době bronzové (zhruba 1600 až 1300 let před naším letopočtem).

Informace o našich předcích

Výkopy odkryly také velké množství zvířecích kostí, od jejichž podrobné analýzy si archeologové slibují zjistit druhové složení tehdejších domácích zvířat a jídelníček místních obyvatel.

Archeologové odkryli i dvě obdélníkové jámy přibližně metr hluboké, které nejdříve považovali za hroby. Byly však prázdné a nebyly v nich žádné kosti ani příslušné artefakty. Účel těchto objektů může podle archeologů osvětlit analýza odebraných vzorků.

Historie Dubče

Dubeč leží na jihovýchodě hlavního města. Ves je doložena již v 11. století, její název se odvozuje od dubu, protože v okolí se nacházely rozsáhlé dubové lesy. Dubeč byla dřevařskou osadou zásobující Prahu.

V roce 1502 byla obec povýšena králem Vladislavem II. Jagellonským na městečko. V roce 1974 byla Dubeč připojena k Praze do správního obvodu Praha 10. Roku 1990 vznikla městská část Praha-Dubeč.

Čtěte také: Archeologové objevili na Rejdišti v Nymburce i středověkou pec

25.8.2016 VSTUP DO DISKUSE

Vteřiny dne 12. prosince 2017

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Plynárenské zařízení v Baumgarten an der March

Exploze v Rakousku přerušila dodávky plynu do 4 zemí. V Itálii je stav nouze

Trumpe, selhal jsi v ochraně svého národa, napsal Bangladéšan před útokem

/VIDEO/ Muž, který se v pondělí ráno pokusil o teroristický čin na největším autobusovém terminálu ve Spojených státech, předtím napsal na Facebook vzkaz prezidentovi USA Donaldu Trumpovi. Stálo v něm, že prezident selhal při ochraně své země. Akayed Ullah byl v úterý obviněn policií a prokuraturou z terorismu.

Politika polské vlády se nezmění, prohlásil nový premiér Morawiecki

Na společném zasedání obou komor polského parlamentu dnes nový premiér Mateusz Morawiecki zdůraznil, že se politika polské vlády nijak nezmění a nadále se bude soustředit na podporu rodin. Vládu našich severních sousedů v současnosti řídí strana Právo a spravedlnost (PiS). Morawiecki ve funkci vystřídal Beatu Szydlovou, která je nyní vicepremiérkou.

Je objekt z jiné sluneční soustavy vesmírná loď? Vědci jej budou dále zkoumat

Asteroid zvaný Oumuamua, který se na začátku letošního podzimu stal středem pozornosti vědeckého světa, bude nyní podroben pečlivému zkoumání. Astronomové totiž chtějí prověřit, zda na asteroidu nejsou známky jiných civilizací. Vesmírnému objektu proto bude naslouchat obří satelit v americké Západní Virginii.

Český fotbal povede Malík. Volbu provázely pískot i tvrdá Peltova slova

Úterý, zamračený a větrný den. Sportovní centrum v Nymburku. Právě tady byl odpoledne zvolen předseda fotbalové asociace. Stal se jím Martin Malík, který porazil Petra Fouska.