Po dosednutí na nezpevněné ranveji musí chovatelé přeložit koně na korby ruských UVAZů, které je povezou do 200 kilometrů vzdálené mongolské rezervace. Do cílového bodu v národním parku Gobi B pojedou ještě v přepravních bednách, do kterých byla umístěna již v aklimatizační stanici v Dolním Dobřejově. Jejich pouť nákladními vozy povede nejprve po asfaltové silnici, později nerovným a obtížným terénem.

Let armádního speciálu, který odstartoval včera odpoledne z vojenského letiště Praha - Kbely, probíhal bez větších komplikací. Klisny se sice bránily svému uvěznění do dřevěných boxů, ale veterinář s kurátorem kopytníků pražské zoo je zklidňovali postřikem feromonů a nakonec se na palubě podařilo udržet pořádek i během dvou mezipřistání v Kazani a Novosibirsku. „Zejména Spela a Greta co chvíli kopnou a při každé příležitosti se snaží okénkem pro podávání vody a potravy vystrčit hlavu. Právě hrstmi sena a tu a tam i mrkví se je – zejména během startů a přistání, či když jsou zvlášť neklidné – snaží Honza Marek a Roman Vodička rozptylovat," živě popisoval situaci během letu ředitel zoo Miroslav Bobek.

Zpoždění, které výprava nabrala hned při startu v Praze, se podařilo dohnat už během letu do Kazaně. Zdaleka ale ještě není vyhráno. Průvodcům koní na cestě za svobodou se uleví teprve při jejich vypuštění v poušti Gobi, která je původním místem výskytu posledního divoce žijícího koně Převalského na světě. „Stát se může kdykoliv cokoliv."

Ve volné přírodě byl kůň Převalského, poslední divoký kůň vůbec, vyhuben před čtyřiceti lety. Přežil pouze v lidské péči, Zoo Praha na tom má velký podíl, od roku 1959 vede celosvětovou plemennou knihu tohoto druhu a již druhý rok.

Sylvie Petráková

Čtěte také: Armádní speciál letí do Mongolska s koni Převalského na palubě