I tak vysoce frekventovaná automobilová doprava v metropoli v loňském roce tedy poklesla ve srovnání s předminulým rokem o 0,6 procenta. Řidič, který každodenně Prahu z různých důvodů křižuje, však pokles dopravy v podstatě nemá šanci zaznamenat. Ranní a odpolední dopravní špičky, především kolem osmé hodiny ráno a šestnácté odpolední hlavní silniční tahy nadále spolehlivě ucpávají.

Problém s parkováním mají motoristé i na předměstských záchytných parkovištích. Což se znatelně projevuje zejména v pátek odpoledne, kdy za nákupy do obchodních center na periferiích metropole vyrazí nejen přespolní řidiči, ale i mnoho Pražanů. Záchytná parkoviště nabízí svá místa bezproblémově pouze v úterý a ve čtvrtek, kdy je frekvence dopravy v Praze o poznání menší. A to i třeba v samotném centru města.

Oslovení starostové některých městských částí se s ironickým podtextem shodují na názoru, že nejznatelnější pokles dopravy lze v Praze s jistotou zaznamenat zhruba kolem druhé hodiny ráno.

„Do metropole jezdí za prací asi čtvrt milionu lidí denně, mnozí z nich samozřejmě autem. To se na jejich počtu v ulicích pochopitelně projeví. Někdy více, někdy méně," glosoval Jiří Dušek, zástupce šéfa pražské dopravní policie.

V centru doprava poměrně klesá

Magistrátní odbor dopravy však specifikoval lokality, kde lze zmíněný pokles zaregistrovat. Ve vnitřních místech metropole, např. pod Petřínem na západě, Letné na severu, Riegrovými sady na východě a Vyšehradem na jihu, se automobilová doprava loni oproti roku 2011 snížila o 3,6 procenta. Do této oblasti v uplynulém roce vjelo v průměrný pracovní den 293 tisíc vozidel, z toho 281 tisíc osobních

Podle Ladislava Pivce, ředitele pověřeného řízením Technické správy komunikací se od roku 2000 automobilový provoz v širší oblasti centra snížil o patnáct procent.

„Jestli to tak skutečně je, pak by to bylo fajn. Jsem podnikatel a do svého auta usedám denně. Abych pravdu řekl, nervy si v pražské dopravě trénuji dost často," svěřil se se svými pocity vinárník Miroslav Brejša z Prahy 8.

Obdobného názoru je i učitelka Iveta Švédová. „Nějak se mi opravdu moc nejeví, že by aut na silnicích ubylo. Ale třeba to tak opravdu je. Abych pravdu řekla, od jisté doby jezdím raději hromadnou dopravou a mnoho mých známých už vlastně taky. Metrem se přepravím bez problémů všude, ani tramvaje nebo autobusy nemají viditelné zpoždění," zamyslela se učitelka ze Strahova.

Osobní pohodlí i za cenu ztráty času

Na rozdíl od širší oblasti centra města, kde se frekvence snížila, v jeho vnějším pásmu intenzita automobilové dopravy v roce 2012 oproti roku 2011 stagnovala. Do Prahy přijíždělo podle dostupných informací každý všední pracovní den 291 tisíc vozidel, z toho 259 tisíc osobních. „Dnes už jen tak neuvidíte plně obsazené vozidlo s průměrnou kapacitou míst pro čtyři osoby. V drtivé většině spatříte jen samotného řidiče, maximálně s jedním spolujezdcem," poznamenal zástupce šéfa pražské dopravní policie Jiří Dušek.

Tomu nahrávají i statistiky poměr aut na počet obyvatel je téměř 1:2. Konkrétně na 1000 lidí připadá 764 osobních vozidel. V Praze jich bylo v roce 2011 přihlášeno bezmála 1 210 tisíc.

Podle současných průzkumů Dopravního podniku hl.m. Prahy hromadnou dopravu volí 57% obyvatel, osobní pohodlí ve svém autě i za cenu možné ztráty času si neodepře 43% řidičů.