Zvláště v případě Smetanova nábřeží je však nepřekročitelnou podmínkou dokončení a spuštění tunelového komplexu Blanka v roce 2014. Poté by se z nyní tolik frekventovaného místa mohla stát klidová zóna.

Zákaz vjezdu na Václavské náměstí by mohl padnout ještě o něco dříve. Deníku to sdělil primátor Bohuslav Svoboda. Nejde prý jen o politické proklamace, nýbrž o reálný plán s poměrně značnou podporou veřejnosti i jejích volených zástupců.

Pražská Radní Aleksandra Udženija už dříve Deníku svěřila, že prozatím prochází schvalovacím procesem návrh občanské iniciativy Auto*Mat, který počítá alespoň s víkendovými uzavírkami nábřeží. V prvním sledu ho už odsouhlasila příslušná magistrátní komise a nyní míří k projednání do Výboru pro dopravu.

„Je důležité, aby byly zpracovány dlouhodobé odborné studie, které se nebudou měnit v závislosti na politickém uspořádání města," podotkla Udženija.

Stopku automobilům, visící ve vzduchu nad Smetanovým nábřežím a Václavským náměstím, mnoho Pražanů vítá. Deník to zjistil na sobotním Evropském dni bez aut, kdy se právě nábřeží v úseku Národní divadlo Palachovo náměstí částečně stalo pěší, respektive cyklistickou zónou.

„Už aby to bylo," zaznívalo většinou. Jen minimum náhodně oslovených kolemjdoucích vyjádřilo odmítavý postoj. Přesto bylo jasně patrné, že lidé nejsou na Smetanovo nábřeží bez aut zvyklí a navíc o akci nebyli dobře informováni. Dál volili spíše chůzi po chodníku nad řekou, jako každý všední den. Po jindy rušné vozovce si vykročil jen málokdo.

Do pedálů šlápl i primátor Bohuslav Svoboda

Evropský den bez aut na Smetanově nábřeží využili hlavně cyklisté, kteří měli možnost vypůjčit si kolo ve stánku na Palachově nábřeží. Bez toho, aby museli překonávat jindy zcela běžné kolony aut, svobodně dojeli až k Národnímu divadlu. Do pedálů šlápl i primátor Bohuslav Svoboda.

„Chceme, aby ze Smetanova nábřeží zmizela auta definitivně. Hned po dokončení a spuštění tunelu Blanka, tedy v roce 2014," prohlásil poté, co sesedl z kola. „Bohužel musíme počkat, protože nemůžeme zlikvidovat průjezd přes nábřeží a nemít za něj náhradu," vysvětlil dále.

„Kompletně vyloučíme automobilovou dopravu také z Václavského náměstí. Pravděpodobně ještě dříve, než ze Smetanova nábřeží. Možná už v příštím roce uzavřeme jeho dolní část. Zákaz vjezdu automobilům do horní části bude záviset na tom, zda se tam budou či nebudou vracet tramvaje, přičemž tramvajová varianta má výraznou převahu," konstatoval primátor. Je si prý vědom toho, že zhruba 20 až 25 procent Pražanů se přepravuje, nebo by se potencionálně přepravovalo na kole, kdyby k tomu byly vytvořeny vhodné podmínky.

„I proto je potřeba hledat další místa hlavně v centru města, kdy bychom zcela zakázali vjezdy automobilům. Zvlášť tam, kde nemáme možnost vyhradit pruh pro cyklisty na vozovce," dodal Svoboda.

Evropský den bez aut, respektive uplynulý Evropský týden mobility nepřinesl jen některé konkrétní vize či dočasná omezení dopravy.

Stálá změna se dotkla rezidenční části Karlína, kde byla omezena nejvyšší povolená rychlost na 30 kilometrů v hodině. Na všech křižovatkách platí přednost zprava, i v jednosměrných ulicích je nově povolen obousměrný provoz cyklistů.

Zavedení zóny Tempo 30 má podle náměstka primátora pro dopravu Josefa Noska zvýšit bezpečnost chodců a cyklistů a snížit hluk z automobilové dopravy.