Jak už to tak bývá, i v tomto případě je to jen o penězích. V Praze totiž fungují soukromé firmy, které zdarma zajišťují jak odtah, tak likvidaci aut, mnohdy doslova „přirostlých" k vozovce či chodníku.
Pokud se majitel vraku včas přihlásí, vyhne se placení povinného ručení. „Je to pravda. Stačilo zavolat a druhý den přijeli, naložili auto, předali mi registrační značky a odjeli," potvrdil Pražskému deníku exmajitel starého nepotřebného vozu Jiří Váňa z Liboce. Ne každý se ale takto zachová a v tom je zásadní problém. Pokud se majitel nepřihlásí sám, vůz rezne na ulici měsíce, nebo i roky. A s problémem nepohne ani Správa služeb hlavního města (SSHMP). Konstatoval to fotoreportér Deníku Martin Divíšek.
„Na parkovišti před naším domem u křížení ulic V Dolinách a V Osikách v Dolních Měcholupech stojí již několik let nepojízdné auto, které má propíchané pneumatiky, propadlou technickou a celé je obrostlé trávou. K němu asi před měsícem přibylo na protilehlé straně parkoviště ještě další auto, které by se dalo označit za vrak. Je bourané, má otevřená okénka a evidentně je také zcela nepojízdné," sdělil Divíšek redakci. Totéž už letos v březnu a posléze i v září napsal právě SSHMP s tím, že tato vozidla zbytečně zabírají parkovací místa pro obyvatele okolních domů, a proto by bylo žádoucí tuto situaci vyřešit. „Auta tam dodnes stojí. Zřejmě proto, že se nepřihlásil majitel," míní Divíšek.
Dodal, že pracovníci SSHMP sice vzali jeho výzvu oficiálně na vědomí, ovšem na vraky dosud ani nalepili výzvu majitelům.
Vyplatí se to
Jak ale za SSHMP informuje Vojtěch Kolář, rutinní postup je takový, že do pěti dnů od oznámení technici ze správy služeb na místě vyhodnotí, zda se doopravdy jedná o vrak. Pokud ano, vylepí na auto výzvu majiteli, aby uvedl vozidlo do náležitého stavu, anebo jej do dvou měsíců odstranil z ulice.
Pokud se tak nestane, autovrak, který jeho majitel z vozovky neodklidí, putuje na vrakoviště prostřednictvím firmy Autopark, která vraky pro Prahu likviduje. Auto poté z registru vozidel odhlašuje až Správa služeb hlavního města Prahy a jeho odhlášení tímto způsobem trvá déle než obvykle. Majiteli vozidla se proto vzhledem k platbě povinného ručení vyplatí, když vozidlo nechá odstranit co nejrychleji některou z firem, které v Praze ekologickou likvidaci vozidel nabízejí. Například na stránkáchwww.likvidacevozidel.eu nabízejí jak likvidaci a odtah vozidla, tak doručení dokladů o ekologické likvidaci vozidla na území hlavního města Prahy zcela zdarma.
Tomáš Kepert z firmy Autopark podle svých zkušeností sdělil, že ve chvíli, kdy se na autovraku objeví výzva k jeho odstranění, většina majitelů volí dobrovolnou ekologickou likvidaci. Urychlí tak vystavení protokolu o ekologické likvidaci, což jim umožní ukončit platby povinného ručení pojišťovně.
Správa služeb však varuje, že v poslední době přibývá podvedených lidí, kteří své vysloužilé auto předali pochybné firmě a nikdy neobdrželi doklad o provedení ekologické likvidace. SSHMP proto doporučuje ujistit se například v obchodním rejstříku, zda konkrétní firma doopravdy má oprávnění nakládat s nebezpečným odpadem, za který jsou autovraky považovány.
Fakta:- Oproti minulým letům je v pražských ulicích mnohem méně autovraků.V roce 2008 jich bylo nahlášeno 3 256, v roce 2010 1937 a letos zatím 1940, z čehož bylo odtaženo a ekologicky zlikvidováno bezmála 800 aut. - Největší počet nahlášených nepojízdných vozidel se podle informací Správy služeb hlavního města Prahy nachází tam, kde jsou velká sídliště.Například Městská část Praha 5 evidovala v roce 2008 přesně 491 vraků a Praha 4 ve stejném roce dokonce přes 500. Nejméně případů se pak objevuje v okrajových částech Prahy, například ve Kbelích anebo Újezdu na Lesy, kde se počet nahlášených aut pohyboval v roce 2008 okolo 40. - Pokud ve svém okolí narazíte na autovrak, můžete o něm buď informovat místní policejní oddělení, anebo přímo Správu služeb hlavního města Prahy na čísle 267 002 160 anebo mailem navraky@sshmp.cz. Více informací o poskytovaných službách najdete na www.sshmp.cz.> - Pražští majitelé autovraků jsou ve výhodě. Za odtah a ekologickou likvidaci nemusí platit ani korunu.Například v Plzni se za odtah a ekologickou likvidaci platí 2000 korun, podobně i v Brně. V Mladé Boleslavi je to dokonce o pět set korun více. |