Taková informace ve středu ráno zazněla na magistrátu, od Metrostavu i na informačním serveru tunelového komplexu Blanka. Co to prakticky znamená?

„Dát rozhodcům další informace a hlavně potřebný čas, aby mohli ve věci zodpovědně rozhodnout,“ vzkázal primátor Tomáš Hudeček. Jinými slovy - termín uvedení Blanky alespoň do zkušebního provozu je opět zcela nejasný.

Zastupitelská opozice hovoří o „optimistickém výhledu na konec tohoto roku, případně začátek toho příštího.“ Současné vedení Prahy ve středu připustilo, že pokud by zastupitelé minulý týden neschválili seznam chybějících prací, „znamenalo by to odložení dostavby tunelu nejméně do roku 2016 a náklady na zakonzervování stavby by přišly na další miliardy korun.“

Připomeňme, že zkušenosti z jiných miliardových arbitráží příliš optimismu nedodávají. Obdobné spory se průměrně vlečou i několik let. 

Šest měsíců až tři roky. Takový byl prvotní odhad délky trvání arbitráže o tunelový komplex Blanka mezi Prahou a firmou Metrostav. Zazněl jak od předsedy rozhodčího soudu Zdeňka Somra, tak od jeho místopředsedy Radka Pokorného. Ten také naznačil, že se pravděpodobně bude jednat o jeden z největších sporů, které kdy český rozhodčí soud řešil.

Oba jmenovaní později své odhady mírnili s tím, že tato konkrétní arbitráž s ohledem na veřejný zájem potrvá v řádu několika měsíců, maximálně půl roku. I tato doba však může vážně ohrozit zamýšlený termín uvedení tunelového komplexu Blanka do zkušebního provozu na konci letošního léta.

Obavy nezmírňuje ani fakt, že oproti očekávání rozhodčí soud nevyřkl svůj ortel v úterý 1. dubna, přestože mu Praha předložila seznam prací za 1,34 miliardy korun, nutných k dokončení stavby, minulý týden narychlo schválený zastupitelstvem. Právě v něm se prý vyskytly některé nejasnosti, na něž u rozhodčího soudu upozornil Metrostav.

Další stání je svoláno na 11. dubna a do té doby musí obě strany sporu doplnit některé chybějící podklady technického charakteru.

Bude jasno do dvou týdnů?

Náměstek primátora Jiří Nouza i přes všechny komplikace zůstává optimistou a věří, že na konci léta bude Blanka fungovat ve zkušebním provozu. Míní, že do čtrnácti dnů by mohlo být jasno, zda

a za jakých podmínek se Metrostav pustí do dokončovacích prací. „Do konce týdne budeme jednat se zástupci Metrostavu a příští pondělí se vyjádříme," uvedl Nouza, který už dříve varoval, že případné zakonzervování stavby by Prahu stálo nejméně půl druhé miliardy ročně.

Z magistrátu ve středu zaznělo, že pokud by se minulý týden zastupitelstvu nepodařilo schválit onen seznam nutných dokončovacích prací, pak by se vývoj arbitráže zřejmě ubíral nepříznivým směrem, a to by mohlo znamenat odložení dostavby tunelu nejméně do roku 2016.

„Jsme připraveni práce kdykoliv znovu zahájit," ujistil mluvčí Metrostavu František Polák. Snahou firmy prý bude dokončit chybějící práce v termínu, tedy nejpozději do konce léta. Podotkl ale zároveň, že nejde jenom o připravenost Metrostavu, nýbrž i ostatních zainteresovaných subdodavatelských firem. Další problém podle něj může nastat ve chvíli, kdy tunel Blanka nebude včas vybaven „mozkem", tedy řídícími středisky. Bez nich totiž auta do tunelu nevjedou.

„Co se týče Metrostavu, jedná se především o napojení Trojského mostu na tramvajovou trať," nastínil Polák. Dokončení tramvajové trati na Trojském mostě spolu

s dalšími drobnějšími dokončovacími pracemi by prý mohlo trvat dva až tři měsíce. Výstavba řídících center asi bude o něco delší. Alespoň na to upozorňuje opoziční zastupitelský klub ODS. Občanští demokraté odhadují horizont pěti až osmi měsíců. Vedení Prahy ovšem kontruje. Centrální dispečink i další řídící centra se prý podaří vybudovat a vybavit technologiemi opět do konce letošního léta.

Zakázka pro jednoho dodavatele

Radní dlouho odkládanou zakázku za 114 milionů schválili v polovině března. V jednacím řízení bez uveřejnění, v němž je dle zákona osloven pouze jediný dodavatel, ji získala firma ČKD Praha DIZ.

„Zda-li firma stihne vybudovat velíny v termínu je otázkou. Může to trvat i půl roku," poznamenal v březnu exprimátor za ODS Bohuslav Svoboda. Poznamenal zároveň, že problém může nastat také kvůli způsobu výběru firmy. Připomněl, že on, ale i někteří stávající členové městské rady čelí trestnímu stíhání právě z toho důvodu, že v případu opencard při výběru dodavatele postupovali v rámci jednacího řízení bez uveřejnění.

Kvůli pochybnostem 
o smluvních vztazích a zadávání víceprací se Praha a stavební společnost Metrostav obrátily na rozhodce již loni v prosinci. „Kdyby byla stavba tunelu od počátku kontrolována dle zákona o Praze, nemuseli jsme dnes být u soudu. Můžeme se dnes jenom dohadovat, proč nebyl od počátku nastaven systém kontroly provádění stavby a schvalování víceprací tak, aby jejich zadávání probíhalo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách a pod dohledem zastupitelstva," zopakoval ve středu primátor Hudeček.

Nejen arbitráž, ale i schizofrenní policejní vyšetřováníRozhodčí soud už 24. ledna 2014 rozhodl, že smlouva o dílo na dodávku tunelového komplexu Blanka je platná. Zároveň uložil Metrostavu pokračovat v pracích na vybraných objektech stavby v rozsahu přibližně 40 milionů korun. Před tím ovšem nezávislí právníci varovali, že ať už arbitráž dopadne jakkoliv, bude to znamenat zdržení prací a oddálení otevření tunelu Blanka. V lepším případě o několik měsíců, v tom horším i o celé roky.

Upozorňovali, že pokud by rozhodčí soud dal za pravdu městu a označil smlouvy mezi Metrostavem a magistrátem za neplatné, bylo by nutné na dostavbu tunelu vypsat nové výběrové řízení. „Ten proces by kvůli složitosti celého projektu mohl trvat i několik let," podotkl pro redakci Pražského deníku právník Aleš Černý. Pakliže by naopak rozhodčí soud uznal za oprávněné argumenty Metrostavu a označil smlouvy za platné, město by bylo nuceno firmě urychleně vyplatit 2,7 miliardy korun. K tomu ještě několik stovek milionů za pozastavení stavby a náklady řízení.

Další podstatnou komplikací dokončení tunelu je protichůdné policejní vyšetřování. Podzimní zastavení prací na Blance vyšetřuje Útvar pro odhalování korupce a finanční kriminality. Podle závěrů jeho detektivů měly být proplaceny Metrostavem vyfakturované vícepráce a stavba měla dál pokračovat. Naopak Útvar pro odhalování organizovaného zločinu vyšetřuje předchozí proplácení víceprací a pokračování stavby v době, kdy pro změnu podle jeho detektivů práce měly být dávno zastaveny.

„Je to schizofrenní stav. V tuto chvíli nevím, jak postupovat, abychom dodrželi péči řádného hospodáře," konstatoval už dříve primátor Hudeček s tím, že magistrát chce znát stanovisko ministryně spravedlnosti Heleny Válkové k proti sobě jdoucím závěrům dvou elitních policejních týmů. „Hrozí mnohasetmilionové škody," varoval primátor.