Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Blanka odlehčí centru. Přidusí Prahu 6 a 7?

Praha – Prvního května 2014 vjedou do tunelu Blanka, předraženého nejméně o jedenáct miliard korun, první motoristé. To je takřka o rok později, nežli slibovalo minulé vedení magistrátu hlavního města.

7.8.2012 3
SDÍLEJ:

Dělníci 5. září vyvezli z pražského tunelu Blanka poslední kubík vytěžené zeminy.Foto: Deník/Michal Bílek

Co bude znamenat dokončení severozápadní části pražského okruhu více než šest kilometrů dlouhým tunelovým komplexem, čítajícím několik podzemních tubusů, mimoúrovňových křižovatek i most přes Vltavu, pro Pražany a dopravu v metropoli?

Bez návaznosti zlepšení nebude

Zjednodušeně řečeno přetíženému centru města se do jisté míry uleví, Praha 6 a 7, jejíž obyvatelé musejí po celou dobu výstavby přihlížet rozkopané Letné, propadům půdy ve Stromovce i na Hradčanech a snášet dopravní uzavírky i stavební hluk, si prozatím příliš nepolepší. Alespoň do té doby, nežli na Blanku nenaváže městský okruh směrem na Balabenku. Upozornil na to dopravní expert ČVUT Petr Moos. Teprve pak se podle něj zlepší podmínky na Letné či v Holešovicích.

Moos dále uvedl, že Blanka bude přínosem i pro Prahu 6, ovšem za předpokladu, že po jejím zprovoznění bude co nejdříve dokončen most přes Vltavu, ve směru Suchdol.

Magistrálu, protínající centrum, podle jeho slov zklidní až možnost využít alternativu městského okruhu s návazností na dokončení okruhu vnějšího. „Až potom lze uvažovat o zúžení a další sérii omezení na magistrále," říká dopravní expert.

Blanka nadějí pro tranzitní dopravu

Právě Blanka se po zprovoznění stane alternativou magistrály především pro tranzitní dopravu. Po spuštění tunelového komplexu přiškrtíme magistrálu," poznamenal před nedávnem ve shodě s Moosem resortně odpovědný náměstek primátora Josef Nosek. Pokud nebudou po zprovoznění tunelu Blanka splněny podmínky, jež zmiňuje Moos, tedy na jedné straně návaznost na městský okruh směr Balabenka, na straně druhé napojení na most přes Vltavu, ústící do Suchdola, pak se po prvním květnu 2014 dá očekávat spíše zhoršení dopravní situace v Praze 6 a 7.

Přesvědčeni jsou o tom členové sdružení Auto*Mat, kteří se dlouhodobě zabývají pražskou dopravou.

„Dá se čekat zvyšování automobilové zátěže zejména v Praze 6 a na Letné. S tím souvisí také pomalejší průjezd tramvají a autobusů MHD v této lokalitě," zmiňuje dva nejvíce alarmující momenty podrobná studie, zpracovaná Auto*Matem. Projekt Blanka podle Auto*Matu nepředpokládá úbytek automobilů na povrchu.

Jedinou výjimkou je prý Veletržní ulice, která má být zúžena o jeden jízdní pruh. Jinde se naopak silnice rozšiřují, což má však podle projektantů Blanky umožnit plynulejší průjezdnost.

„Například na Letenské pláni u tramvajové zastávky Sparta budou lidé při cestě do parku místo současného jednoho jízdního pruhu překonávat pruhy tři. Na samotné tunely navazují obrovské dálniční mimoúrovňové křižovatky na povrchu. Nejen že zaberou velkou rozlohu krásných rezidenčních čtvrtí, ale auta se jimi budou valit na povrch a do ulic. Samotné propočty magistrátních inženýrů dokládají, že poklidnému životu v Praze 6 a 7 bude do značné míry konec," varuje mimo jiné sdružení Auto*Mat.

Analýza: buďme optimisté!

O poznání optimističtěji vyznívá rok stará analýza Technické správy komunikací (TSK). Ta pro rok 2015 počítá s provozem Blanky i Vysočanské radiály. Podle TSK má výrazně ubýt aut v Argentinské a Patočkově ulici, na mostě Barikádníků či na nábřeží Edvarda Beneše.

Naopak zhruba o patnáct tisíc aut denně projede Svatovítskou ulicí mezi Prašným mostem a Vítězným náměstím. Stejný nárůst pak očekává na Bělohorské ulici.

Autor: Jakub Krupka

7.8.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Zleva poslanci Marek Benda (ODS), Jan Chvojka (ČSSD), Jaroslav Faltýnek (ANO) a Pavel Kováčik (KSČM) na ustavující schůzi Poslanecké sněmovny.
15 18

Ano bude předsedat sedmi výborům. Demokratický blok čtyřem

AUTOMIX.CZ

Tesla každou minutu prodělá 170 tisíc korun. A někteří už věští datum konce

Zakladatel Tesly Elon Musk je sice vizionář se snahou zachránit planetu, ale podle některých není právě ukázkovým prototypem schopného byznysmena. Myslí si to přinejmenším Bob Lutz, který má v automobilovém průmyslu desítky let zkušeností.

Pes se zřejmě nakazil od divočáka. Uhynul na Aujeszkyho chorobu

Na Písecku byla v tomto týdnu potvrzena Aujeszkyho choroba u uhynulého loveckého psa. Pes se s největší pravděpodobností nakazil od divočáka, se kterým přišel do kontaktu během lovu.

AKTUALIZUJEME

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

Na první pohled zoufalý pokus, ve skutečnosti geniální tah. I takto se dá zhodnotit krok moravskoslezské policie, která ve čtvrtek svolala krátkou tiskovou besedu k případu vraždy z roku 1997. Tehdy 14. prosince neznámý pachatel uškrtil v Ostravě dvacetiletou dívku – Lucii V. Policisté se domnívají, že někdo jméno vraha může znát. 

Ztracenou argentinskou ponorku údajně poškodil výbuch, patrání pokračuje

Zvuková anomálie zachycená minulý týden v moři poblíž místa, kde zmizela argentinská ponorka A. R. A. San Juan se 44 lidmi na palubě, mohla být exploze. Informaci přinesl argentinský deník Clarín. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT