Po vzoru Prahy 5, 6 a 11, kde se zóny v některých čtvrtích objeví už od ledna příštího roku. „Od zavedení modrých zón v Praze 2 a 3 je parkování na desítce obrovský problém, a na radnici tlačí velké množství lidí, kteří si naopak zóny přejí," vysvětlil mluvčí Prahy 10 Jan Charvát. Podobně reagovali také zástupci Prahy 8.

Obě městské části se v této věci obrátily na své občany osmička místním hlasováním v rámci senátních voleb, desítka pak zjišťovacím dotazníkem.

Jenže především někteří majitelé nemovitostí, mající příjem z jejich pronájmu jak na osmičce, tak na desítce, v hlasování i v dotazníku postrádají nejzákladnější otázku „Přejete si zavedení modrých zón?"

„Až poslední otázka dotazníku zjišťuje, zda si přejeme plošné či jen lokální zavedení zón," upozornil Václav Straka z Prahy 10. Je přesvědčen, že se ze strany radnice jedná o podraz na občany.

Václav Straka z Prahy 10 a také další čtenáři Deníku se domnívají, že je jejich radnice zjišťovacím dotazníkem doslova tlačí k tomu, aby jí modré parkovací zóny odsouhlasili, ať už v plošné nebo lokální podobě. Totéž platí i u některých občanů Prahy 8, kteří se na redakci obrátili.

Znesnadnění podnikání?

Mimo jiné se obávají toho, že nájemníci jejich nemovitostí nebudou mít kde zaparkovat. „Pokud radnice zavede modré zóny plošně, pak mi tím bude bránit v podnikání, protože jen těžko pronajmu svůj byt bez možnosti parkování pro nájemníky. Také moje nemovitost tím může ztratit na hodnotě," je přesvědčen Straka.

Podobný problém má také Karel Horčička z Prahy 8. „Plán na zavedení zón už mají připravený a hlasováním mohou lidé dosáhnout pouze zanedbatelných úprav. A kde pak budou parkovat moji nájemníci, pokud nebudou mít vyřízený trvalý pobyt, což je problém?" ptá se Horčička.

Tento argument však není zdaleka jediný. Kateřina Adamcová z Vršovic se obává toho, že pokud k ní přijede jakákoliv návštěva, bude muset zaparkovat na druhém konci města. „To už za mnou pro jistotu nikdo nepřijede," říká.

Dražší služby, méně zákazníků

„Známí z Prahy 3 si stěžují, že pokud si objednají jakékoliv řemeslníky, mají jejich služby o mnoho dražší, protože ti řemeslníci si buď musí zaplatit parkování od hodiny, nebo si pořídit parkovací kartu pro živnostníky a její cenu pak samozřejmě promítnou faktury za práci," dodává Adamcová.

Jiří Antl z Karlína se pro změnu smiřuje s tím, že sáhne hlouběji do kapsy, protože má na sebe psané hned dva vozy.

„Pokud to s těmi zónami bude jako na trojce či dvojce, pak za jedno auto sice zaplatím 700 ročně, za druhé ale víc než deset tisíc. Navíc manželka jezdí v autě, které je zatím psané na leasingovou společnost. Nárok na parkovací kartu jí tím pádem zřejmě nevznikne," míní Antl.

Ze svého okolí pak údajně zachytil i připomínky majitelů restaurací i jiných podnikatelů, jejichž firmy sídlí v místech, kde se dá očekávat zavedení modrých zón. „Parkovací karta pro firmy je drahá a hospodští se zase děsí úbytku zákazníků," dodal. Praha 10 se ale brání a to především vůči výtkám, týkajícím se znění dotazníku, který rozeslala do schránek svých občanů.

Radnice mezi mlýnskými kameny

„Mrzí nás, že nám lidé vyčítají, že se jich demokraticky ptáme a zjišťujeme, jaké mají problémy s parkováním. Pokud vím, tak žádná městská část se takto demokraticky nezachovala," poznamenal mluvčí Prahy 10 Jan Charvát s tím, že obrovské množství lidí si naopak zavedení modrých zón přeje.

„Dotazník, který sestavovali dopravní experti, má pouze zmapovat situaci, není nikterak závazný pro konečný výsledek. Nikoho nikam netlačíme. Lidí se ptáme, kolik mají aut, či kdy parkují u svých domů. Až poté, asi na konci října, se rozhodne, zda bude zavedení zón nutné, nebo zda zvolíme jiné řešení. Ze zavedení zón rozhodně profitovat nebudeme. Peníze zinkasuje magistrát," popsal Charvát.

Připomínky obyvatel osmičky vítá místostarosta městské části Michal Švarc. Radnice podle nich prý upraví plán na zavedení zón, který má již připraven. „Zjišťujeme, zda by bylo vhodné zavést zóny v Karlíně a v okolí některých stanic metra. Plošné rozhodnutí by bylo jistě chybné," ujistil Švarc.

Po Praze 5, 6 a částečně i 11 hodlají modré parkovací zóny brzy zavést také Praha 4, 9, 13 a 18. Jejich zájem potvrdil náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek. Asi nejdále ze jmenovaných je s projektem zón ve Vysočanech Praha 9. Mohly by se objevit už v létě 2013.

Odborníci ale z neustálého rozrůstání zón do okrajových částí metropole nadšeni nejsou. Děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos hovoří o nesmyslné diskriminaci lidí dojíždějících za prací. Jeho kolega František Lehovec má dojem, že si jednotlivé radnice usnadňují práci.

Řešení vidí hlavně ve výstavbě parkovacích domů a rozšíření kapacit záchytných parkovišť. Opodstatnění prý mají zóny pouze v centru.

Fakta:

- Rezident za parkovací kartu zaplatí 700 korun. Za druhý vůz už 7000 korun za rok.

- Nájemník bez trvalého bydliště si může pořídit parkovací kartu, za kterou zaplatí až 36 tisíc korun ročně (podle tarifu daného pásma).

- Firma za první přihlášené auto zaplatí 12 tisíc, za další až 36 tisíc korun ročně.