„Neustále zkouším odpovídat na nejrůznější inzeráty a různé pozice. Občas se mi stane, že mě někdo zavolá na pohovor. Tím to ale končí. Většinou se mi pak nikdo neozve. To mě štve asi nejvíc," líčí své zkušenosti Veronika Gazdová, která si hledá brigádu už několik týdnů. Studentka denně projíždí weby personálních agentur, na některých je i zaregistrována, a každý den posílá svůj životopis minimálně do dvou firem. Zatím bezvýsledně.

„Pokud srovnáme počet brigádnických míst před rokem 2008 se současností, musíme uznat, že příležitostí k nalezení příjemné brigády na léto je celkově osmkrát méně," prohlásila Weronika Kondziolková z džob.cz. Agentury pak hovoří o meziročním poklesu míst zhruba 
o šest procent.

Všechny Deníkem oslovené agentury se shodují, že čím dříve student začal s hledání letní brigády, tím větší měl šanci získat dlouhodobější pracovní pozici. Mnohé z nich jsou nyní, na začátku léta, obsazeny. Nelze tedy očekávat, že brigádu na čtrnáct dní, agentura sežene za den.

„Volná místa se na našem webu objevují každý den, takže nějakou brigádu si studenti určitě mají možnost sehnat. I když noví zájemci to oproti již zaregistrovaným uživatelům mají o něco těžší. Zejména u dlouhodobých brigád," sdělil Marian Hnidka 
z Agentury Plus. Klienti totiž zpravidla kontaktují nejprve zaregistrované uchazeče. Až poté vypisují výběrová řízení.

Nárazové nabídky

Jediná šance je tedy vzít za vděk krátkodobými a jednorázovými brigádami. Jedná se 
o nárazové pozice, nejčastěji víkendové pracovní úvazky. „Momentálně volná místa stále jsou, ale je jich omezené množství a je to práce spíše pro muže. Jedná se především o manuální činnosti jako je práce ve skladu," potvrzuje Dita Kokošková z firmy Axial.

„Brigády jsme schopni zajistit i týden dopředu. Stává se, že klient potřebuje do dvou dnů sehnat několik lidí na určitou práci, nebo nám někdo z již domluvených brigádníků odpadne a my musíme opatřit náhradu," dodává Hnidka.

Právě manuální práce jako je skladník či pokladní se v nabídkách agentur objevují nejvíce. Přestože studenti by raději seděli u počítače nebo vyplňovali objednávky v rámci administrativní činnosti. „Těchto pozic je ale velmi málo," doplňuje Kokošková. Oblíbená je též práce hostesek nebo další brigády spojené se zážitky. Například prodej na stánkový prodej na koupalištích, festivalech nebo v zoo. Za tu si také studenti zpravidla odnáší nejvíce peněz, přibližně 100 až 150 korun na hodinu. Ostatní brigády se pohybují mezi 65 až 90 korunami.

Vůbec nejtěžší to pak mají studenti středních škol, kteří ještě nedosáhli plnoletosti. Zákoník práce jim totiž neumožňuje hmotnou zodpovědnost, takže jsou při výběru brigády dost limitováni. „Brigádníky, kterým je od šestnácti do osmnácti, si najímají tiskařské nebo expediční firmy. Balí propagační a reklamní materiály nebo rozdávají letáčky," vysvětluje Hnidka.

S aktivním přístupem ale není na hledání brigády nikdy pozdě. Stačí pečlivě sledovat pracovní pozice na internetu nebo v novinách, výhodné je také kontaktovat personální agentury.

Vyplatí se pečlivě sledovat nabídky

„Chce to hledat opravdu pečlivě. Několikrát denně projíždět internet a povznést se nad to, že vám firmy neodpovídají. Některé z nich si totiž berou klidně i dva nebo tři týdny na zpracování životopisů. Hlavní je nevzdávat to," popisuje své zážitky Klára Krčmářová. Práci asistentky ve firmě našla přibližně po měsíci usilovného snažení.

„Nepříjemně překvapena jsem byla z inzerátů, které ve skutečnosti neodpovídaly dané pozici. Například z asistentky ve firmě se vyklubalo finanční poradenství nebo z marketingového manažera podomní prodejce. Divím se, že s tím někdo něco nedělá," upozorňuje studentka čtvrtého ročníku VŠE na častý jev při shánění práce.

Důležité také je nemít přehnané nároky. Pokud se vám delší dobu nedaří najít vytouženou pozici za stanovené finanční ohodnocení, zkuste rozšířit svůj hledáček i na méně kvalifikované a hůře placené práce. Na druhé straně byste však neměli dělat práci, která vám vyloženě vadí.

„Po nějakém čase jsem ztratila počáteční elán a dokonce slevila ze svých nároků, ale rozhodně jsem věděla, že bych nikdy nemohla jít dělat do call centra. Pořád jsem to zkoušela, až to vyšlo," vypráví Krčmářová.

Kolik za brigádu?

Administrativa: 80 až 100 Kč

Marketingový průzkum: 80 Kč

Pokladní: 65 až 80 Kč

Práce ve skladu: 70 až 90 Kč

Práce na PC a v IT: 100 až 130 Kč

Hostesky: 100 až 120 Kč

Rozdávání letáčků: 70 Kč

(odměny jsou orientační za hodinu)