Kolik přesně tramvají bylo přímo poruchových, ale podle Vorlíčka nelze přesně spočítat. „Na to nelze jednoznačně odpovědět. Lze konstatovat, že závady již vykázaly všechny tramvaje 15T. V současné době evidujeme asi 800 reklamací, z toho zhruba 21 typově identických vad," uvedl Vorlíček.

DPP na začátku letošního září dokonce odmítl převzít část letošní dodávky tramvají. Letos jich měla Škoda Transportation do Prahy dodat 32 celkem za zhruba 2,3 miliardy korun bez DPH. „Z této celkové sumy již byla v únoru letošního roku v souladu se smlouvu uhrazena záloha ve výši 569,3 milionu bez DPH," uvedl Vorlíček.

K dnešnímu dni podle Vorlíčka DPP uvolnil pro transport z Plzně do Prahy pět tramvají z letošní dodávky. „Ještě není ani jedna ale v majetku DPP, protože nejsou provedeny předepsané zkoušky z důvodu vad na tramvajích," uvedl mluvčí. Podle techniků DPP čtyři z nich nejsou způsobilé k provozu. Jde prý zejména o vady týkající se brzdového mechanizmu, nedostatečného odtoku vody z čela vozidla, kratších stíracích lišt čelního okna kabiny řidiče a neupraveného proudového sběrače.

Po zkouškách je jediná tramvaj

Pokud tramvaje neprojdou zkouškami a Drážní úřad nevydá takzvaný Průkaz způsobilosti, nemůže Škoda Transportation fakturovat částku za každou takovou tramvaj a DPP takovou tramvaj nepřevezme do svého majetku. „Pouze jedna tramvaj je již úspěšně po těchto zkouškách a nyní čekáme na vydání průkazu," uvedl.

DPP kromě nákupu nových tramvají také modernizuje starší vozy. V současné době dokončuje podle Vorlíčka modernizaci již posledních kusů vozů typu KT, poté bude již všech 48 tramvají tohoto typu zmodernizováno.

Pražští radní v květnu pověřili vedení DPP, aby jednalo o možnostech změnit kontrakt za 19,2 miliardy. Dlouhodobou a údajněnevypověditelnou smlouvu, která zadlužený podnik finančně tíží, chtějí rozložit do delšího časového období, navíc chce vyjednat snížení počtu tramvají, které musí podnik odebrat. Podle smlouvy z roku 2006 musí odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity.

Primátor Prahy Tomáš Hudeček (TOP 09) ve čtvrtek večer v České televizi řekl, že pokud DPP tento mnohamiliardový kontrakt na tramvaje seŠkodou Transportation nevyřeší, hrozí mu krach. Řešení se musí najít do půl roku, potom by se zřejmě muselo začít s rozprodáváním majetku. Hudeček uvedl, že smlouva podnik každý rok zadluží o 2,3 miliardy korun. Situace se podle něj nedá vyřešit zvýšením jízdného, protože ani kdyby jízdenky byly dvojnásobně drahé, stále nebude peněz dost. Řešením proto je pouze prodej majetku. Plán případné privatizace ale podle Hudečka ještě neexistuje.