Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní podnik zrušil 'tendr šitý na míru'

Praha - Hospodaření vloni skončilo se ziskem 316 milionů korun, pochlubil se právem pražský dopravní podnik (DPP). Už ale jaksi pozapomněl zveřejnit další důležitou a zajímavou zprávu, týkající se ještě o něco vyšší částky jdoucí z kapes daňových poplatníků. Jde o zrušení výběrového řízení na dodávku tříleté ostrahy celkem šestadvaceti objektů v jeho vlastnictví.

24.6.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Deník/Martin Divíšek

Zakázka v hodnotě zhruba 400 milionů korun byla dle zjištění Pražského deníku v tichosti „stornována" už 3. června. A nikde ani jedna oficiální zmínka. Redakci na tuto skutečnost musel upozornit až ředitel obecně prospěšné společnosti Kverulant Vojtěch Razima. Proč?

Právě Razima je přesvědčen, že tendr byl od samého počátku „ušit na míru jediné společnosti" a že výsledek „byl předem dohodnutý." Fakt, že se tato „cinknutá" soutěž nakonec neuskutečnila, považuje za svou zásluhu. Případ totiž opakovaně medializoval, což prý „nabouralo konstrukci připravovaného tunelu." „Za vítěze tendru tedy nemohl být označen předem vybraný předražený dodavatel," konstatoval Razima.

Zrušení soutěže vypsané DPP v roce 2013 včera potvrdil mluvčí podniku Jiří Štábl. Odmítl ale veškerá Razimova tvrzení o neregulérnosti soutěže. „Byla zrušena, protože je nutné připravit úplně nové zadání. Původní veřejná zakázka byla vypsána s velmi rozsáhlým plněním a v průběhu jednání bylo zjištěno, že aktuální potřeby dopravního podniku se odlišují od potřeb původně předpokládaných," vysvětlil v úterý Štábl. Podle jeho výkladu bylo zadání zcela transparentní a v souladu se zákonem.

Soutěž na dodávku ostrahy

O co v kauze, o které Pražský deník už v minulosti informoval, konkrétně šlo? Veřejná soutěž na dodávku ostrahy šestadvaceti objektů pražského dopravního podniku (DPP) byla na začátku června zrušena. Podle mluvčího DPP Jiřího Štábla je potřeba vypsat novou a zadání má odpovídat aktuálním potřebám podniku. Ovšem i ta původní z roku 2013 prý byla zcela regulérní, zákonná a transparentní.

S tím ovšem nesouhlasí ředitel obecně prospěšné společnosti Kverulant Vojtěch Razima. Kýžená smlouva za 380 milionů korun bez DPH, která měla mimo jiné na tři roky zajistit ochranu objektů proti vandalům a sprejerům, podle něho měla být uzavřena s předem vybraným dodavatelem.

Razima připomněl, že tendr, vypsaný podnikem v roce 2013 (jeho kompletní znění má redakce Pražského deníku k dispozici), původně počítal za tříletou ostrahu s částkou okolo 240 milionů korun bez DPH. „Nově se měla zvýšit na téměř 400 milionů. Jenže do výběrového řízení se mohl přihlásit jen držitel přesně specifikovaného certifikátu na vysílačky. A ten byl v republice jen jeden. A podle všeho byl s dopravním podnikem předem dohodnutý," tvrdí Razima. Na případ poprvé upozornil už v onom roce 2013.

Nabourání konstrukce tunelu

„Medializací kauzy se podařilo dosáhnout toho, že se bezpečnostním agenturám přihlásili zahraniční držitelé požadovaného certifikátu, a tak se do soutěže přihlásilo více firem. Společnosti Kverulant se tímto způsobem povedlo úspěšně nabourat konstrukci připraveného tunelu, takže DPP nemohl za vítěze tendru na ostrahu vyhlásit předem vybraného předraženého dodavatele. Nakonec mu nezbylo nic jiného, než celou podezřelou soutěž v tichosti zrušit, k čemuž se odhodlal 3. června," vylíčil ředitel společnosti.

Je přesvědčen, že jeho zásluhou dopravní podnik, respektive daňový poplatníci, nepřišli od září 2013 do května 2015 o téměř 81,6 milionu korun. „DPP po tu dobu zadává objednávky bezpečnostním agenturám, které řádně vysoutěžil v minulých letech. V roce 2013 utratil 74,0 milionu korun a v roce 2014 74,6 milionu, tedy ročně o cca 56 milionů méně, než kdyby bylo dokončeno cinknuté výběrové řízení," dodal Razima.

Jak již bylo zmíněno, mluvčí podniku Jiří Štábl s Razimovým vysvětlením nesouhlasí a zopakoval, že „průběh zadávání byl plně transparentní a v souladu se zákonem o veřejných zakázkách."

Jediný držitel certifikátu v ČR

Jak zní údajně problematické ustanovení v kvalifikační dokumentaci, neboli v zadání k veřejné zakázce dopravního podniku z roku 2013? Vyžádáno bylo mimo jiné „potvrzení, že alespoň jedna osoba dodavatele byla vyškolena v obsluze a servisu provozované technologie Městské rádiové sítě TERA, Motorola Dimetra IP, verze R 8.1," a hlavně „Dodavatel musí prokázat, že je držitelem certifikátu aplikačního partnera Motorola Dimetra IP, verze R 8.1."

Připomeňme, že v době zadávání tendru byla jediným držitelem zmiňovaného certifikátu v České republice firma Konektel. Získat od Motoroly další certifikát nebylo ve lhůtách výběrového řízení zřejmě možno stihnout. A to pravděpodobně ani, když byl termín pro předložení nabídek o několik týdnů prodloužen.

Vojtěch Razima zmínil i další souvislost. Totiž fakt, že na konci roku 2012 Praha podepsala smlouvu na rádiový systém Tetra za 236 milionů právě s toutéž firmou. Ta má tak rádiový systém na starosti dalších dlouhých deset let. „Podle Českých Radiokomunikací byly podmínky tendru v rozporu se zákonem," dodal.

Čtěte také: Pražský dopravní podnik musí zaplatit pokutu 800 tisíc korun

Autor: Jakub Krupka

24.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Alžběta II. a princ Philip slaví platinovou svatbu
7

Britská královna Alžběta II. a princ Philip oslaví zítra platinovou svatbu

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Motorest u dálnice zřejmě vzplanul od komína. Škoda jde do desítek milionů

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Mohutný požár se obešel bez zranění – a podařilo se zabránit jeho rozšíření. To jsou zřejmě jediné příznivé zprávy spojené s řáděním plamenů, které v sobotu hodinu před polednem zachvátily restaurační provoz v sousedství dálnice D10 u Hlavence na Praze-východ. Tomu, že Motorest 4 kameny, známý i v nedaleké Mladé Boleslavi a v Praze, zachvátil požár velkého rozsahu, už zdaleka nasvědčoval hustý tým valící se ze střechy budovy postavené ve stylu koliby, jímž probleskovaly plameny. Objekt požár zcela zničil i s veškerým vybavením. Škoda se odhaduje na 30 milionů korun.

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT