Zdůrazňuje to nový ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš s tím, že jeho prohlášení na tato ožehavá témata média minulých dnech vytrhla z kontextu. Totéž se prý týká i avizovaného zmrazení mezd u největšího městského zaměstnavatele dopravního podniku.

Do voleb 2014 ceny politici nezvýší

Ďuriš připomněl, že o otázkách jízdného, slevového systému v městské hromadné dopravě a o případném zmrazení mezd nemůže rozhodovat sám. Zapojit se totiž musí jak vedení města, tak odbory.

Zdá se tedy, že nejméně do roku 2014, respektive do roku 2015 nic zásadního dít nebude. Politické vedení města jen těžko před blížícími se komunálními volbami dopustí všeobecně nepopulární krok zdražování jízdného a rušení slev. Konec konců je to jedna ze stěžejních podmínek, na které stojí tichá podpora jednobarevné vlády TOP 09 stranou ČSSD.

Ve smlouvě mezi TOP 09 a ČSSD nazvané 100 dní pro Prahu stojí, že cena tramvajenek by se mohla zvýšit maximálně o hodnotu inflace. Ani toto však před volbami pravděpodobně nepřipadá v úvahu. „Existuje tu navíc kolektivní smlouva s odbory, platná až do roku 2015," vzkázal ve vztahu k mzdovým podmínkám v podniku Ďuriš.

Legitimní krok a neudržitelný stav

Pokud ale ve funkci vydrží déle, než jeho předchůdce Milan Křístek, pak ve střednědobém horizontu nevylučuje ani výše zmíněná opatření. Dopravní podnik totiž potřebuje peníze. „Budu se těmi věcmi zabývat, priority jsou ale jinde," zopakoval nový ředitel podniku, přičemž v pondělí konstatoval, že případné zdražování jízdného by v budoucnu považoval za legitimní krok, zrovna tak i korekci údajně přebujelého a dlouhodobě neudržitelného systému slev.

„Mezi hlavní úkoly nového generálního ředitele bude patřit jednání se Škodou Transportation ohledně smlouvy na dodávku tramvají 15T For City a finanční stabilizace podniku," uvádí doslova tiskové oddělení dopravního podniku. „Současně si nový generální ředitel nechá zpracovat analýzu současného systému slev na jízdném, který je podle něj neudržitelný. Souhlasí také se záměrem zvýšit od ledna 2014 pokuty za černou jízdu z dosavadních tisíc na patnáct set korun," stojí dále v tiskovém prohlášení dopravního podniku.

Ročně na slevách uniká až 1,7 miliardy

Zejména slevový systém je, zdá se, Ďurišovi skutečným trnem v oku. Zřejmě oprávněně, protože podle jeho letmého prozkoumání Praha nabízí nejširší paletu slev ze všech českých měst. Slevy podle Ďuriše může využívat více než třicet procent cestujících v MHD, což představuje takřka 1,7 miliardy korun na ušlých tržbách dopravního podniku.

Připomeňme, že po Praze zadarmo jezdí děti až do patnácti let a senioři již od pětašedesáti let. Mírné omezení slev by dle nového ředitele dopravního podniku mohlo přinést až stovky milionů korun ročně. Například v Mnichově nebo v Budapešti jezdí zcela zdarma pouze děti do šesti let, v Paříži dokonce pouze do čtyř let.

Ředitel potřebuje 2 miliardy navíc

Nic z výše uvedeného ale slovy Ďuriše pro dopravní podnik nepředstavuje tak zásadní problém, jako nevýhodné a špatně nastavené smlouvy, které z rozpočtu podniku odčerpávají obrovské peníze.

Coby ukázkový příklad takové smlouvy ředitel uvedl údajně nesmyslně vysoké provize zprostředkovateli SMS jízdného. Tato provize v Praze nyní činí pětadvacet procent, přičemž Ďuriš si prý dokáže představit její snížení o více než polovinu. Za jeho působení v čele dopravního podniku v Českých Budějovicích se mu prý provizi za zprostředkování SMS jízdenek podařilo snížit téměř o pět procent.

To ale stačit nebude. Aby dopravní podnik mohl dále fungovat, bude potřeba sehnat na jeho provoz zhruba dvě miliardy korun navíc. Především kvůli dlouho naplánovaným opravám tramvajových tratí, ale i vestibulů metra, či eskalátorů. Ďuriš tedy musí stůj co stůj vybojovat slevu například na dodávce nových tramvají 15T For City od společnosti Škoda Transportation. Praha se před sedmi lety zavázala odkoupit 250 tramvají 15T For City za sedmnáct miliard korun. Dodavatel však slevit nechce.

Ďurišovu předchůdci Křístkovi se s ním podle vedení hlavního města podařilo vyjednat „pouze" bonus v podobě dodávky klimatizace zdarma do každé jednotlivé tramvajové soupravy a také odložení splátek. Právě to označil v pondělí primátor Tomáš Hudeček za Křístkovo zásadní selhání. „Nebyla to cesta, jak dopravní podnik zachránit. Panu Křístkovi se jen podařilo v čase problém odsunout," shrnul Hudeček.