„Je to alarmující. Praha 1 je nelegální reklamou, zaměřenou především na turisty, zatížena zdaleka nejvíce," stěžuje si místostarosta městské části Daniel Hodek (ČSSD).

Podle mluvčí Prahy 1 Veroniky Blažkové se jedná o organizovanou činnost. Letáky se prý objevují ve vlnách.

„Ty zohledňují aktuální roční dobu, dny v týdnu v souvislosti s turistickými turnusy a dokonce i denní předpověď počasí. Letáky nabízející různé služby jsou cíleně umísťovány s ohledem na předpověď počasí i dle předpokládaného pohybu cílových skupin," vysvětluje Blažková.

Reklamy, nabízející erotické služby se prý nejčastěji objevují v blízkosti restaurací s rychlým občerstvením a dlouhou otevírací dobou. Reklama, lákající na koncerty vážné hudby je k vidění v celé délce Královské cesty a v uličkách Starého města. Letáky, nabízející jazykové kurzy, pronájmy bytů a další služby pak visí v blízkosti zastávek MHD.

Hodek upozorňuje, že kvůli tomuto fenoménu připomíná historické jádro Prahy spíše ulice Bangkoku, nežli součást kulturního dědictví.

Radnici došla trpělivost

„Reklamy je obrovské množství. Ten, kdo je vylepuje, nezajišťuje úklid. Při prvním větru, či dešti se letáky uvolňují, opadávají a znečišťují ulice. Došla nám trpělivost," konstatuje místostarosta.

Praha 1 prý vyhlásila černému výlepu válku. Dohodla se s reklamními agenturami, které inzerují na legálních plochách. Musí je denně hlídat a čistit.

Už od 20. dubna tak hlídají ulice Prahy 1 tři lidé, kteří černou reklamu dokumentují a okamžitě strhávají. Podle Hodka toto opatření stojí devět tisíc měsíčně.

Mluvčí Blažková doplnila, že dohoda existuje už i se společností Eltodo, která začala čistit kandelábry veřejného osvětlení. „Obdobnou spolupráci hodláme navázat také s Technickou správou komunikací. Černá reklama se tak v ulicích neohřeje," dodala Veronika Blažková.