Pro srovnání, v roce 2008 bylo zraněných třikrát méně! 142, z toho tři vážně a naštěstí nikdo smrtelně.

Pražská záchranka proto reaguje: do ulic od začátku května vyšle tři záchranáře na elektrokolech. Sloužit budou vždy po dvou ve dvanáctihodinových směnách. Jejich terén: centrum města a cyklostezky podél Vltavy, jižně směrem na Zbraslav, severně ke Stromovce, Troje, až ke Klecanům.

Sloužit zdaleka nemají jen cyklistům. „Kolem cyklostezek bohužel často dochází i ke zranění maminek s dětmi nebo in-line bruslařů. Hlavně o víkendech to na těchto stezkách bývá hodně komplikované," popisuje ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz.

Cyklohlídky by měly být vidět i na hromadných akcích, jednou z nejbližších je pražský mezinárodní maraton, jehož 20. ročník se v metropoli koná za 14 dní.

Premiéra už proběhla

Záchranářské cyklohlídky v Praze nejsou úplnou novinkou. Premiéru měly v roce 2012. Tehdy od dubna do září záchranáři na elektrokole ošetřili celkem 35 pacientů.

U většiny ze zraněných přitom stačil právě zásah cyklohlídky a na místo pak už nemusela jezdit sanitka.Loni cyklohlídka do ulic  z finančních důvodů nevyrazila. Ale velký nárůst zraněných v okolí cyklostezek prý záchranku přiměl k tomu, aby tuto službu spustila znovu, přestože ji musí dotovat.

„Cyklistů i in-line bruslařů přibývá a stezky kapacitně nestačí. O víkendech by s trochou nadsázky stačilo, kdyby záchranář stál na místě a sbíral lidi z bruslí a kola," uvedl v nadsázce ředitel pražské záchranky.

Na každé cyklostezce jeden?

„Kdybychom měli víc peněz, klidně bychom takových cyklohlídek po Praze měli 300," říká Schwarz. Za ideální by prý považoval, „kdyby  v centru Prahy jezdilo na kole trvale záchranářů pět a na každé cyklostezce jeden." Tolik jich ale zdaleka nebude. Po Praze budou jezdit vždy po dvou.

„Na dvojici elektrokol se bude střídat celkem 35 až 40 záchranářů. Nejdřív se hlásili samí muži, teď se přidala i jedna žena,“ říká Radovan Šmat vedoucí výjezdových skupin pražské záchranky.Důvod už byl naznačen. Peníze. Kola mají záchranáři bezplatně pronajaté od automobilky Mercedes-Benz, která jim dodává už sanitky. „Zapůjčení elektrokol nám nabízelo víc firem, to jsme vyřešili," popisuje vedoucí výjezdových skupin v pražské záchrance Radovan Šmat.

Překážkou ale podle něho je nedostatek peněz na platy záchranářů. „Práci výjezdových složek běžně účtujeme zdravotní pojišťovně. U člověka, který slouží na kole, to ale nelze. Pojišťovna ho totiž nemá v katalogu, je to problém v zákoně," uvádí Šmat.

Na platy za tyto mimořádně služby tak záchranka podle něho vydá během roku kolem tři čtvrtě milionu korun.

Zachranáři se musejí vejít do váhového limitu

Celkem si zatím o zvláštní služby na kole řeklo 25 záchranářů. „Stanovili jsme váhový limit, záchranář na kole nesmí vážit víc jak 100 kilo, aby to nevypadalo komicky," uvedl s úsměvem Schwarz. Jeho kolega Radovan Šmat předpokládá, že další ještě přibydou.

„Střídat se jich bude zhruba 35 až 40. Nejdřív se hlásili samí muži, teď se k nim přidala i jedna žena."

„Hledali jsme lidi, kteří na kole jezdí a mají o to zájem. Nikoho jsme nenutili," říká Schwarz. A minimálně Evžen Šulc, který se projektu jako záchranář v terénu účastnil už v roce 2012, mu dává zapravdu. „Cyklistika je můj velký koníček," říká muž, který je  u záchranky deset let a za tu dobu absolvoval přes 4500 výjezdů.

Dobrý trénink

„Měsíčně mám 14 služeb na velkém voze. Předpokládám, že teď mi jich ještě zhruba deset přibyde," přibližuje. Na služby se prý ale těší. „Z práce bývám většinou unaven víc psychicky než fyzicky, takže to bude dobrý trénink. Protože s fyzickou odolností jde i ta psychická," věří.

Na kole budeme moci potkat záchranáře různého věku. „Jsou tam lidé, kterým je přes 20 i 50 let. Věkový limit jsme nedávali. Záchranáři pracující v nepřetržitém provozu musí každý rok ze zákona na preventivní prohlídku, všichni jsou ve výborném zdravotním stavu," uvedl šéf pražské záchranky.

Záchranáře na kole lze poznat snadno podle oranžové reflexní vesty. „Kdo neměl helmu, tomu jsme ji zakoupili. Zbytek oblečení a boty má každý svoje, nechtěli jsme nakupovat něco, co pak nevyužijeme," přiblížil Schwarz.

Elektrokola jsou zatím nejmenším dopravním prostředkem pražských záchranářů. Trochu větší tvoří dvojice vozidel smart, která se pravidelně střídá  v terénu. Dále pak mají záchranáři k dispozici sanitky a osobní vozy.

Od roku 2008 přibylo třikrát víc úrazů

Rok Úrazy cyklistů Z toho vážných
2008 142 3
2009 161 6
2010 178 7
2011 265 10 (2 úmrtí)
2012 276 14
2013 426 14 (2 úmrtí)