Láska v rozhovoru s ČTK řekl, že zjištění jsou natolik závažná, že by měla vést k obžalobě některých lidí. Důkazů a zajištěných materiálů má prý policie dostatek. Na základě analýzy podal dopravní podnik minulý týden několik trestních oznámení.
Analýza rozkryla strukturu, v jejímž rámci byly v podniku uzavírány nevýhodné a nevypověditelné smlouvy s předem vytypovanými nebo účelově vytvořenými dodavateli. „Ve chvíli, kdy v roce 2007 přišel nový management, ukončil řadu dodavatelských smluv a zadal je novým subjektům, které už byly zařazeny do struktury, která navazovala na off-shore společnosti," řekl Láska. V čele podniku v tom roce stanul Martin Dvořák.
Předražené smlouvy
Skupina měla podle Lásky obchody plně pod kontrolou. „Smlouvy byly několikrát dražší než od předchozích dodavatelů," doplnil. Ročně tak bylo podle odhadů z podniku vyvedeno kolem miliardy korun.
Promyšlenou strukturu podle analýzy tvořily tři okruhy lidí. Konkrétní jména říci nechtěl, protože je vázán mlčenlivostí. Jde o bývalé vedení společnosti v čele s někdejším ředitelem Dvořákem, které podepisovalo smlouvy a stojí za konkrétními rozhodnutími, o právníky ze společnosti Šachta and partners, kteří podvody údajně organizovali, a o vlivné podnikatele, takzvané pražské kmotry, u kterých se všechny finanční toky sbíhaly. „Dopravní podnik byl krmelec, kam se všichni chodili napást," komentuje Láska. Trestněprávní odpovědnost by podle Lásky mohla směřovat i proti třem členům dozorčí rady.
Pro policii bude podle něj nejsložitější rozkrýt posledně jmenovanou skupinu „kmotrů" a také směr, kterým dál peníze putovaly. „Pozoruhodná je skutečnost, že fakturace od roku 2007 až do roku 2009 jsou všechny přibližně stejně vysoké, ale ve volebním roce 2010 se fakturace spřízněných dodavatelů o 20 až 30 procent navýšila," řekl advokát. Zda byly peníze použity ve volebních kampaních politických stran, ale podle něj není možné dohledat.
Deset vytypovaných oblastí
Analýza se zaměřila na deset vytypovaných oblastí, na elektronické jízdenky, právní, poradenské a marketingové služby, tisk jízdenek, nakládání s majetkem, prodej kuponů na MHD, nákup výpočetní techniky a softwaru a nákup pohonných hmot a náhradních dílů. „Některou oblast tvořil jen jeden smluvní vztah s jedním dodavatelem, ale některé, jako třeba nákup marketingových služeb, tvořil několik stovek smluv po jednotkách milionů," uvedl Láska.
Situace kolem dopravního podniku eskalovala minulý týden, kdy generální ředitel Vladimír Lich inicioval kvůli nevýhodným smlouvám podání trestního oznámení. Proti komu podezření směřují, oficiálně nesdělil. Krátce poté byl hlasy ODS i TOP 09 odvolán z funkce. Koalice se shodla na vypsání nového výběrového řízení.
Základní informace o právní analýze problematických smluv pražského dopravního podniku, kterou pro magistrát vypracoval advokát Václav Láska:
Zadání analýzy
- smluvní vztahy z minulosti, u kterých exisovalo podezření z trestné činnosti;
- smluvní vztahy, u nichž nový management pod vedením nyní už bývalého ředitele Vladimíra Liche zjistil, že jsou extrémně nevýhodné a nevypověditelné.
Cena analýzy
- magistrát zaplatil 700.000 korun.
Zkoumané oblasti
analýza se zaměřila na deset vytypovaných oblastí, jde řádově o stovky smluv:
- elektronické jízdenky
- právní služby
- poradenské služby
- marketingové služby
- tisk jízdenek
- nakládání s majetkem, přestavby stanic a prodej vestibulů
- prodej kuponů a jízdenek na MHD
- nákup výpočetní techniky a softwaru
- nákup pohonných hmot a náhradních dílů
- vnitropodniková doprava.
Systém zadávání zakázek
- řízená skupina nejdřív vytvořila uchazeče o zakázku, který nemá žádné reference, zaměstnance, historii;
- všichni uchazeči měli společné to, že v jejich pozadí stojí Šachta a partners, byli součástí organizované struktury;
- vytvořil se prostor pro to, že nebylo vypsáno výběrové řízení, například požadavek dopravního podniku na specifickou službu, kterou dodává jeden konkrétní uchazeč;
- strukturou offshorových společností vyváděny peníze ke konkrétním osobám, např. zakázka na elektronické jízdenky:a/ několik smluvních vztahů s jedním dodavatelem, se společností Crowsnest
b/ dodavatel vybrán bez výběrového řízení, zakázka byla zmanipulovaná
c/ nevypověditelná desetiletá smlouva s opcí na dalších deset let
d/ zajišťovali právníci z Šachta and partners
e/ dodatkem smlouvy, který tehdejší ředitel dopravního podniku Martin Dvořák podepsal několik dnů před svým odchodem, se podnik zbavil možnosti, aby firma současně s fakturací dodávala i podklady, kolik jízdenek prodala
f/ podnik si nemůže vybrat žádného dalšího dodavatele sms jízdenek
e/ škoda ve stovkách milionů
Struktura zodpovědná za vyvádění peněz
- bývalý management podniku v čele s tehdejším ředitelem Martinem Dvořákem, který schvaloval a podepisoval smlouvy (některé smlouvy podepisoval jen Dvořák)
- advokátní kancelář Šachta and partners – organizovali uzavírání smluv, byli napojeni na jedné straně na dopravní podnik, na druhé straně na samotné dodavatele (za čtyři roky služeb pro dopravní podnik dostali 160 milionů)
- skupina kontroverzních pražských podnikatelů, takzvaných kmotrů, u nichž se sbíhaly finanční toky.
Odhadovaná výše škody
- škody ve zkoumaných deseti oblastech kolem půl miliardy
- nevýhodných smluv bylo ale víc, celkově mohlo být z podniku ročně vyvedeno kolem miliardy korun.
Zdroj: advokát Václav Láska