Řidič, ten tvrdý chleba má zní text jedné písničky. U řidičů městské hromadné dopravy to platí dvojnásob, neboť nepořádek, který po sobě cestující ve vozidlech zanechávají, prý je až neuvěřitelný. Lidé si z autobusů dělají nejen pojízdný bar, psí boudu či smetiště, ale dokonce i veřejné záchodky.

Loužičky a odpadky

„Nacházíme tu cokoliv, co vás napadne. Jednou mi v autobuse dokonce někdo nechal uvázaného psa,“ svěřil se řidič příměstského autobusu Zdeněk během přestávky na konečné zastávce Háje. Domácí mazlíčci po sobě v autobusech zase nechávají loužičky. „Denně vytírám schody po psech. Bohužel ale i po lidech, hlavně po teenagerech,“ rozčiloval se řidič.

Lidské exkrementy na podlaze jsou podle něj i jeho kolegů takřka denní záležitostí. „Zatím jsem při tom nikoho nepřistihl, možná je to ale lepší, protože to by se děly věci,“ rozhořčoval se autobusák. Kromě těchto nechutností se v autobusech dají nalézt třeba také láhve od alkoholu, průkazky či zavazadla všeho druhu. „Jednou tam někdo nechal i lyže, kufr nebo batoh,“ vzpomínal jeden z řidičů.

Někteří lidé si zase cestu krátí čmáráním po sedačkách, škrábáním na okna nebo strkáním odpadků do topení či si zřejmě jako suvenýr z autobusu odnesou kladívko na nouzové rozbití oken.

Nalezené věci

Většina řidičů nalezené věci vrátí nebo dodá na dispečink. „Před Vánocemi se mi stalo, že nějaký děda vzal i babiččin důchod a pak to nechal v autobuse, bylo to asi 12 tisíc. Za pět hodin volal a sháněl to. Babička si pro to pak přišla a byla strašně šťastná, že ty peníze má zpátky,“ vyprávěl řidič Zdeněk.

Potřeby na úklid, případně voda převážená přímo v autobuse je podle řidičů příměstských linek naprostá nezbytnost. Jejich kolegové z Dopravního podniku hlavního města Prahy mají situaci o něco jednodušší, autobusy a tramvaje si nemusejí uklízet sami, ale postará se o ně úklidová firma. Ta provádí čištění v pravidelných intervalech, pokud se však řidiči během cesty přihodí nějaká hygienická „nehoda“, zavolá na dispečink a dostane náhradní vozidlo.

Jak se čistí autobus

„Mimo plánované úkony má řidič při výjezdu a zatažení povinnost zkontrolovat čistotu interiéru a v případě potřeby je autobus přistaven na mimořádný úklid. Plánování a kontrolu zajišťuje garážmistr, který je odpovědný za řádné vypravení autobusu do provozu,“ uvedla Aneta Řehková z DPP.

Kromě úklidu nebo zavolání na dispečink má řidič možnost neukázněného cestujícího z autobusu vyprovodit. „Já je prosívám už u dveří, jak vidím, že něco požil, tak ho prostě nevezmu,“ svěřil se jeden z šoférů příměstského autobusu. Ani v autobusech DPP nemají znečišťovatelé co dělat.

„Řidič může, v souladu se zněním smluvně přepravních podmínek, cestujícího vyloučit z přepravy, pokud cestující odmítá opustit dopravní prostředek, je na místo události odeslán dispečer a hlídky Městské policie nebo Policie ČR,“ sdělila mluvčí dopravního podniku Monika Lojínová. Od ztotožněných hříšníků je pak možné vymáhat náhradu vzniklé škody.

Metro trápí samolepky

Vozy metra se v rámci pravidelné údržby čistí jedenkrát ročně. Dopravní podnik v současné době nejvíce zápolí se samolepkami a plakáty vylepených na dveřích vagónů i jinde v metru, například na lavičkách.

„Nejhorší situace je na trati C, kde vandalové využívají největší plochu dveřního prostoru. Jednorázové odstranění černého výlepu ve všech vagonech přijde přibližně na 1,5 milionu korun. Letos se bude nelegální výlep čistit od března do května,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Monika Lojínová.

Současně dopravní podnik spustil kampaň proti nelegálním vylepovačům. Upozornění na to, že černý výlep je nelegální čin se objeví nejen ve spotech v metru, ale právě i na dveřích metra.

Úklid autobusů

Běžný úklid se provádí v intervalech nepřesahujících 7 dní. Ten zahrnuje luxování autobusu, odstranění hrubých nečistot a otření prachu a nečistot na vodorovných plochách. V měsíčním intervalu se také provádí střední a velký úklid, kdy se umyje celý interiér vozidla. Zádržný systém a pevné plochy sedaček se dezinfikují, na látkové sedačky se používá luxování a čištění vyvíječem páry. V případě mimořádné události se postupuje podle zvláštního předpisu.

Úklid tramvají

Dezinfekce vozů se dělá minimálně 2x ročně, v případě mimořádných stavů hned; pokud je vyhlášena např. chřipková epidemie, provádí se dezinfekce častěji.

Čalouněné sedačky jsou uklízeny v rámci tzv. generálního úklidu, a to tak, že se z nich napřed vysaje prach, poté se na ně použije čistící a dezinfekční pěna. Ta se zapracuje do čalounění a sedačky jsou poté znovu vysávány. Generální úklid se provádí zhruba jednou za 6 8 týdnů.

JIŘINA ZÁVODSKÁ