Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Metro do Motola pojede o Velikonocích

Praha /FOTOGALERIE/ - Na rozdíl od tunelového komplexu Blanka, jehož zprovoznění v poslední době brzdí vadné kabely, dostavba linky metra A, zdá se, spěje ke zdárnému konci. A v současnosti už novými stanicemi Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol brázdí zkušební soupravy, aby mohly být v dubnu otevřeny i pro veřejnost.

25.2.2015
SDÍLEJ:

Projížďka novými stanicemi metra A.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

Na dokončovacích pracích se ještě střídá necelých 200 dělníků, kteří dodělávají zabezpečovací prvky nebo eskalátory a provádí i finální práce, jako osazování koncových prvků, instalování kamer, hodin nebo laviček. Stavební práce jsou už ale hotovy.

Všechny stanice jsou moderně vybaveny a nechybí zde ani propracovaný kamerový systém, který vidí do všech koutů nové stavby. Na nástupištích už tak nejsou „hluchá místa," jako v mnoha starších stanicích a sledovány budou například i větrací šachty. Na nejvyšší úrovni je podle zástupce technického ředitele pražského dopravního podniku Jaroslava Šuberta celé zabezpečovací zařízení.

Metro V.A- 4 stanice: Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol
- plánované otevření: 6. dubna 2015
- čas jízdy z Nemocnice Motol na Dejvickou: 9 minut
- délka trasy: 6 134 metrů
- náklady: 20,2 miliardy korun
- navýšení počtu řidičů na lince A o 26 osob

Na okrajích nástupišť jsou také umístěny modré světelné linie, které mají upozornit všechny cestující na příjezd metra. Na nástupištích nových stanic nejsou úplnou novinku, cestující upozorňují ve čtyřech stanicích linky C mezi Ládvím a Letňany.

„Nyní nastavujeme zabezpečovací zařízení. Až skončí, začne zase ověřovací provoz, který bude jezdit podle běžného provozu, ale stále bez cestujících. A to až do slavnostního otevření," popisuje současné dění Pražskému deníku Jaroslava Reidingerová, výrobní ředitelka společnosti Skanska, která má stavbu na starosti.

Zatím po trase jezdí soupravy pouze rychlostí 20 kilometrů za hodinu, v budoucnu budou ale moci dosahovat až osmdesátikilometrové rychlostí. „Zatím nemáme při stavbě žádné problémy, ani kabely nám nemoknou," odkazuje s nadsázkou na problémy tunelu Blanka Jaroslav Šubert z dopravního podniku.

Jednotná linie i barevnost stanic

Dnes už je také možné hodnotit zánovní stanice podle vzhledu. „Protože nejsem expert na dopravní stavby, vizuální stránka je to jediné, co můžu hodnotit. A moc se mi líbí, protože mají jednotnou linii i barevnost a nechybí jim ani vzdušný prostor," řekla Pražskému deníku primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Nejelegantnější je částečně prosklená stanice Nemocnice Motol, kde jinak převažuje bílá barva, zbylé stanice jsou pak v různých odstínech červené. Všechny spojuje zelený pruh na stěnách, který odkazuje k lince metra.

Jelikož se stavělo pod kopcovitým terénem, bude metro aniž si toho cestující všimne, chvíli stoupat a pak zase klesat. Maximální výšku souprava nabere cestou z Dejvické na Bořislavku, kdy bude muset zdolat sklon rovných čtyřicet promile.

Tajemná stanice číslo pět

A bez zajímavosti není, že uprostřed této části trasy je vybudovaná ještě jedna stanice, čímž jich má prodloužená část linky A vlastně pět. Do ní se ale cestující nedostanou, jelikož je technická. „Vznikla pro posílení výkonu trakce v nejprudším místě tratě a říkáme ji Kanadská podle blízké ulice," prozradila Jaroslava Reidingerová.

Podle ní pasažéři během cestování vidí pouze třetinu vybudovaných prostor, zbytek jsou právě technická zázemí potřebná pro samotný provoz.

Průběh prací si pochvaluje i generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš, který si žádné zpoždění prací nepřipouští. „Jsem rád, že jsme to postavili a že už se blíží termín zpřístupnění. Otevíráme 6. dubna, což je Velikonoční pondělí, a tak ještě bude platit sváteční provoz. Od dalšího dne už ale pojedeme naplno," sdělil.

Cesta do hloubky až 35 metrů

Prodloužený úsek do Motola je dlouhý celkem 6,2 kilometru a cesta na Dejvickou cestujícím potrvá devět minut. Tunel byl částečně ražen a částečně hlouben.

Petřiny, Nádraží Veleslavín a Bořislavka jsou jednolodní stanice s jedním širokým nástupištěm uprostřed. Naopak u stanice Nemocnice Motol zabírá střední část kolejiště, které lemují dva užší peróny.

Úseky mezi stanicemi měří kolem jednoho kilometru, nejdelší je pak úsek z Dejvické na Bořislavku, který má 1,7 kilometru. Nejhlouběji je zase umístěna zastávka Petřiny, která leží více než 35 metrů pod zemí.

Bezbariérové přístupy pro invalidy v každé stanici jsou už dnes naprostou samozřejmostí, všechny pak mají jeden vestibul, ze kterého ústí východy na povrch.

ParametryBořislavka: situována pod ulicí Evropskou mezi křižovatkami s Arabskou a Horoměřickou, je ražená v hloubce 27,1 metru.

Nádraží Veleslavín: leží mezi vlakovou tratí a křižovatku ulic Evropská a Kladenská, je mělce ražená v hloubce 20,5 metru.

Petřiny: položena pod Brunclíkovou ulicí, ražená stanice má hloubku přes 35 metrů.

Nemocnice Motol: povrchová stanice s částečným překrytím, od zdravotnického zařízení oddělena Kukulovou ulicí.

Čtěte také: Krnáčová: Praha neuvažuje o prodloužení metra A na letiště

Autor: Matěj Ludvík

25.2.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Z filmu Borat
3 11

Borat se nabídl, že zaplatí pokutu za české turisty v Kazachstánu

Oslavy v ulicích hlavního města Zimbabwe Harare
3 4

Zimbabwe slaví, diktátor Mugabe rezignoval po 37 letech

Primátorská rezidence skrývá luxusní prostory. Žil zde však jen jeden primátor

Rezidence primátora hlavního města Praha vznikla v nové budově Ústřední knihovny ve 20. letech minulého století. Kromě jednoho primátora, Karla Baxy, ji však všichni ostatní primátoři užívali pouze jako reprezentační prostory. Secesní a art deco interiér rezidence bude ve středu hostit hejtmanské setkání s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO). Mluvit se bude o plnění koaličního programu pražské vlády, dopravě a kompetenci hlavního města v porovnání s městskými částmi. 

Lokomotivu zachvátil požár. Ochromil provoz na trati mezi Prahou a Brnem

V šetření stále zůstává příčina požáru se škodou předběžně vyčíslenou na 300 tisíc korun, který v neděli tři čtvrtě hodiny po poledni u osady Filipov nedaleko Čáslavi na Kutnohorsku omezil provoz na železniční spojnici mezi Prahou a Brnem.

Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na dnešní konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. 

AKTUALIZOVÁNO

Babiše chtějí vydat poslanci pěti stran. SPD se ještě podívá do spisu

/ANKETA/ Lidovci podpoří vydání předsedy ANO Andreje Babiše a prvního místopředsedy Jaroslava Faltýnka k trestnímu stíhání kvůli financování farmy Čapí hnízdo. Pro opětovné vydání obou poslanců jsou i poslanci ODS, ČSSD, TOP 09 a Pirátů. Důležitý pro výsledek hlasování o vydání bude postoj hnutí SPD. Jeho předseda Tomio Okamura dnes řekl, že se hnutí musí nejprve seznámit s policejním spisem. O opětovné vydání Babiše a Faltýnka v úterý požádala sněmovnu policie. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT