Organizátor pražské hromadné dopravy společnost ROPID však již dříve avizovala, že takzvané metrobusy poslouží Pražanům i mimopražským cestujícím maximálně osmiminutovými intervaly.

Od prvního září, kdy začínají platit největší změny v hromadné dopravě od roku 1985, prý na silnicích značnou měrou přibude zmiňovaných preferenčních jízdních pruhů. Je to dobrá zpráva pro cestující MHD, horší pro řidiče automobilů. Funkce metrobusů ale zřejmě bude, alespoň v některých úsecích, splněna.

Jak připomíná mluvčí ROPID Ondřej Kubala od 1. září vyrazí do ulic Prahy osmatřicet metrobusů, neboli páteřních autobusových linek s maximálním intervalem šest až osm minut v dopravní špičce. A právě metrobusy budou podle Kubaly nejčastěji využívat speciální pruhy pro autobusy a křižovatky s preferencí MHD.

Mluvčí organizátora pražské hromadné dopravy, společnosti ROPID Ondřej Kubala včera připomněl, že k dnešnímu dni je v Praze bezmála třiadvacet kilometrů oddělených autobusových pruhů, dále 144 křižovatek s preferencí autobusů a 156 křižovatek s preferencí tramvají. „A další přibudou," ujišťuje.

Zmíněná opatření však podle kritiků měla přijít o mnoho dříve, než právě se zavedením změn. Děkan dopravní fakulty ČVÚT Petr Moos, který je obecně příznivcem myšlenky metrobusů varuje, že preferenční jízdní pruhy je možno prakticky uplatnit pouze na tří a víceproudých komunikacích. „Na dvouproudých komunikacích se budou v ranní a odpolední dopravní špičce logicky tvořit zácpy," předpokládá Moos a dodává, že řešením jsou investice do dobudování sítě záchytných parkovišť. Připomeňme, že Praha disponuje pouhými sedmnácti P+R parkovišti o celkové kapacitě 3 000 parkovacích míst. Podle platného územního plánu však mělo už v roce 2010 fungovat pětačtyřicet P+R parkovišť pro 12 tisíc automobilů.

Čtěte také: Josef Nosek: Změn v dopravě se netřeba bát. Většina Pražanů je ocení