Deník

Na dalším místě v Praze se přemnožila zdraví nebezpečná bakterie

Praha - Na dalším místě v Praze se ve vodě přemnožila zdraví nebezpečná bakterie legionella. Objevila se v domech v několika ulicích ve Střížkově. Oznámila to ve středu na svém webu radnice Prahy 9. Podle hygieniků bakterie ohrožuje hlavně lidi s oslabenou imunitou.

28.4.2016

Ilustrační fotoFoto: Deník

V Praze 9, na Proseku, byly problémy s legionellou už loni na podzim a letos se bakterie objevila třeba na Černém Mostě nebo v Letňanech.

Nevyhovující kvalita teplé vody kvůli výskytu legionelly byla podle radnice zjištěna v několika domech v ulicích Habartická, K Šafránce, Hejnická, Chrastavská, Dvoudílná a Litoměřická.

„Bakterie rodu Legionella se přirozeně vyskytuje ve vodním prostředí. Množí se pouze v neudržovaných rozvodech teplé vody, kde dochází k tvorbě usazenin nebo stagnaci vody," sdělila městská část.

„Dle sdělení hygienické stanice bakterie legionella není primárně nebezpečná. Určité zdravotní riziko může vzniknout pouze při vdechnutí aerosolu, mikroskopických kapének, kontaminované vody například při sprchování hlavy, a to jen u osob s výrazně sníženou imunitou," doplnili pracovníci radnice.

Množí se v rozvodech teplé vody

Bakterie legionella může způsobit zdravotní komplikace včetně těžkého zápalu plic. Ohrožuje hlavně lidi oslabené například chronickým onemocněním.

Obvykle se množí ve špatně konstruovaných nebo nedostatečně udržovaných rozvodech teplé vody. Na rozdíl od běžných vodních mikroorganismů se dokáže množit i při teplotě 45 stupňů Celsia a prokazatelně přežívá i teplotu 60 stupňů.

Hygienici lidem v postižených lokalitách mimo jiné radí, aby vodu z kohoutku před použitím odtáčeli a neomývali si hlavu teplou vodou. Doporučují rovněž dezinfekci nebo výměnu sprchové hlavice.

Bližší informace k bakterii a preventivním opatřením zveřejnili pražští hygienici na svém webu. Lidem také doporučují sledovat aktuální informace na stránkách hygienické stanice.

Čtěte také: Legionella ve velkých domech? Špinavý kohoutek může kontaminovat ostatní

28.4.2016 VSTUP DO DISKUSE

Těsný únik. Řidič osobního vozu v protisměru neměl proti předjíždějícímu kamionu jinou možnost než zastavit mimo vozovku. Jinak by riskoval fatální čelní střet.

VIDEO: Předjíždění kamionů jako kilometrový hazard se smrtí

Bývalá politická vězenkyně Mária Matejčíková převzala 17. listopadu v pražském Národním divadle Cenu Paměti národa. Gratuluje jí moderátor večera Martin Veselovský.

Ceny Paměti národa dostali političtí vězni a perzekvovaný Šimko

Extraliga po 22. kole: Sparta konečně vítězně. Derby severu pro Vervu

/FOTOGALERIE/ Jedni se po reprezentační přestávce zvedají, druhým to skřípe. Mluvit by o tom mohla brněnská Kometa, která ve středu doma padla s Pardubicemi a v pátek doma nestačila 1:3 na Vítkovice. Pád pokračuje i v Mladé Boleslavi, kde vedení dnes odvolalo trenéra Augustu. Proti Hradci tak tým vedla dvojice asistentů Žabka – Ujčík, ale ani to na výhru nestačilo.

Pražská zoo přivítala nový přírůstek. Mládě guerézy pláštíkové

Mládě guerézy pláštíkové se narodilo v úterý v Zoo Praha. Návštěvníci jej mohou už nyní vidět v expozici těchto primátů, která se nachází v dolní části zoologické zahrady na Opičích ostrovech. Přírůstek má bílou barvu a krátkou kudrnatou srst, kontrastující s rodiči.

Irácká armáda dobyla Rávu, poslední irácké město ovládané IS

Irácká armáda oznámila, že dobyla město Ráva u hranice se Sýrií. Město bylo považováno za poslední útočiště takzvaného Islámského státu v Iráku. Vojenská operace směřující k osvobození Rávy začala v pátek za úsvitu.

Univerzita Karlova ocenila vynikajícího učitele a vzdělávací počin

Univerzita Karlova dnes opět při příležitosti 17. listopadu ocenila vynikající vyučující a vzdělávací počiny. Cenu Arnošta z Pardubic získal profesor Petr Charvát z pedagogické fakulty a tým z právnické fakulty za program Street Law - zažít právo jinak. In memoriam byl v Karolinu oceněn za přínos světové vědě, pedagogické činnosti a popularizaci vědy Jan Suda. ČTK o tom informoval mluvčí univerzity Václav Hájek.