Město se pře s Metrostavem o platnost smlouvy, podle které firma tunel staví, navíc firmě dluží přes 2,1 miliardy. Peníze prý nemá firmě jak zákonně vyplatit, tvrdí Praha. Metrostav proto ohlásil, že 7. prosince stavbu zastaví.

„Deklarace rady je, že Praha tyto prostředky na výstavbu má," řekl po dnešním jednání rady Hudeček.

Platí smlouva nebo ne?

Praha jednala se stavební firmou již v pátek. Obě strany se však neshodly na tom, zda je smlouva i s dodatky platná, či nikoliv – podle Prahy je pravděpodobně neplatná, město ji v minulosti podle současného vedení řádně neschválilo.

Firma Metrostav podle vedení Prahy podá ve čtvrtek žalobu ke smírčímu soudu, po Praze v něm bude chtít dosáhnout zaplacení dluhu 2,1 miliardy. Následně podá k soudu svůj podnět hlavní město. Mluvčí firmy František Polák řekl, že přesné datum, kdy společnost žalobu podá, není stanoveno. „Platí však, že 7. prosince stavbu přerušujeme," řekl.

Smírčí řízení u soudu má zodpovědět otázky, jak vyřešit vzájemné závazky a nároky a za jakých podmínek a jakým způsobem ve stavbě pokračovat, dokončit ji a převzít. „Za optimální řešení bychom považovali takové, které se co nejméně odchýlí od pravidel již jednou definovaných, i když v neplatné smlouvě, tedy předmět plnění, cenu i záruky vycházející z této smlouvy," řekl Hudeček.

Dodavatel technologické části pokračuje ve výstavbě

Náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09) sdělil, že Praha začala jednat i s firmou ČDK Praha DIZ, která buduje technologickou část. „Dnes se uskutečnilo první. Po dohodě s dodavatelem jsme dostali ujištění, že v prosinci budou pokračovat ve výstavbě," řekl Nouza s tím, že do pátku nebude město sdělovat k jednáním žádné podrobnosti. „V pátek vydáme nějaké další prohlášení," řekl Nouza. Společnost ČKD může podle Nouzy v práci pokračovat, má totiž s městem vlastní smlouvu.

Zároveň Nouza řekl, že případné zastavení stavby ze strany Metrostavu nebude pro Blanku nakonec neřešitelné. „Stavební část je víceméně hotová, takže já bych to nepovažoval za fatální," řekl.

Nesouhlasí částky

Stavbu provází ale i další problémy. Podle zprávy magistrátního kontrolního odboru například nesouhlasí částky v seznamu dokladů k jednotlivým stavbám předloženém odborem účetnictví a částkami vedenými odborem městského investora. Rozdíl v částkách za stavební část je až 400 milionů. „Díky uvedeným nesrovnalostem se účetnictví může jevit jako nesprávné, neúplné, neprůkazné, nesrozumitelné a nepřehledné," píše se v materiálu odboru kontrolních činností, který má ČTK k dispozici.

Tunel Blanka měl být původně zprovozněn v roce 2011, termín se ale odsunul na jaro 2014. Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, nyní se ale hovoří o více než desetimiliardovém nárůstu. Roční náklady na zastavení a konzervaci stavby odhaduje Praha na 1,6 miliardy korun.