Primátor Tomáš Hudeček včera konstatoval, že si tato složitá otázka žádá nikoliv jen politický, ale především odborný závěr zakotvený v novém Metropolitním územním plánu. „Ten by měl vzejít od Útvaru rozvoje města," sdělil Hudeček.

Jak tedy v budoucnu bude „odšpuntován" průjezd na jižní cíp metropole, zatím není zřejmé. Jisté je, že Vídeňská se v ranní i odpolední dopravní špičce mění na parkoviště, mimo špičky se tudy nejen v úrovni Thomayerovy nemocnice a hustě obydleného sídliště Krč ve směru do Kunratic i do centra jen pozvolna sunou kolony aut.

Náhradní řešení? Opět nepřijatelné

Ve hře je například prodloužení obchvatu Kunratic, či rozšíření Štúrovy ulice v Krči. To by ale podle obyvatel Krče i Kunratic nebyla oproti rozšíření Vídeňské žádná výrazná změna. Jsou i proti této variantě, přičemž podpis pod petici proti rozšíření Vídeňské připojilo v Krči přes tisíc lidí a další stovky lidí v Kunraticích. Zastupitel Prahy 4 Petr Štěpánek například už dříve varoval, že kapacita zatížení ulic po případném rozšíření na více jízdních pruhů by mohla vzrůst až na 50 tisíc aut denně. „Hluk, emise a znečistění ovzduší by měly negativní vliv na zdraví obyvatel sídliště Krč i blízkých Kunratic, sídlišť v okolí areálu Akademie věd ČR, a hlavně pacientů Thomayerovy nemocnice," shrnul Štěpánek.

Pro a proti

„Potřebujeme posílit MHD nejen pro Krč, ale i z dalších pražských sídlišť a ze satelitů za Prahou, aby lidé jezdili do Prahy veřejnou dopravou a ne auty. Nová magistrála by nám přinesla jen víc aut, víc hluku a více emisí, navíc měla vést podél dvou škol, Thomayerovy nemocnice a IKEMu," popsala jedna z prvních signatářek petice proti rozšíření Vídeňské učitelka Petra Rejchrtová ze sídliště Krč. Poukázala rovněž na fakt, že pokud by se Vídeňská měla skutečně v budoucnu rozšířit, pak by musela padnout veškerá izolační zeleň kolem silnice a auta by například u Thomayerovy nemocnice jezdila blíž plotům zahrad i plotu nemocnice.

Další obyvatel Krče Václav Blažek prý od začátku nerozuměl „povyku" kolem Vídeňské. „V oblasti Krče se Vídeňská rozšiřovat nemůže, je to technicky neproveditelné. Okolo Vídeňské je obytná zástavba. To by ji zbourali?" ptá se Blažek. Rozšíření je podle něj teoreticky možné až v úrovni Kunratic, a to jen jako pruh pro autobusy. „Kolony se přes Vídeňskou táhnou kvůli chybějícím napojením z Budějovické a Kačerova na magistrálu. Řidiči se tak musejí dostávat oklikou přes Vídeňskou na Jižní spojku a D1," myslí si Blažek. Na straně druhé však sílí hlasy řidičů, kteří dlouhodobě volají po řešení špatné dopravní situace na Jihu Prahy „Jezdím denně Vídeňskou, směr Jesenice. Její větší propustnost by podle mě naopak Krči ulevila," míní čtenář Deníku Jiří Vančura z Michle. „Byl jsem pro rozšíření Vídeňské. Ovšem museli by zároveň vybudovat protihlukové zábrany a vyhradit nové pruhy pouze pro autobusy. Provoz by se zrychlil, kolony by prořídly a ubylo by škodlivých emisí," dodal.

Expert Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT už dříve podotkl, že případné rozšíření by přispělo k uvolnění jednoho z nejdůležitějších přivaděčů příměstské dopravy. Za reálné to však nepovažoval. Především kvůli tomu, že Vídeňská vede hustě zastavěnou oblastí. Dostatečně prý není řešeno ani nutné napojení na Jižní spojku.